Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Aron Engman

EU-kommissionen vill införa körkort för A-traktor

EU-kommissionen vill skärpa kraven för att få köra A-traktor, rapporterar TT. Sextonåringar kommer att behöva ta motsvarande ett B-körkort för att få köra ett sådant fordon, enligt förslaget som ska läggas fram i veckan.

ANNONS
|

Det är den ansvariga EU-kommissionären Adina Valean som berättar om planerna för Ekot och TT i samband med det informella mötet för EU:s transport- och energiministrar i Stockholm.

– Vi föreslår att A-traktorer ska kunna köras med ett B1-körkort och vi sänker då åldersgränsen till 16 år, säger Adina Valean till TT.

Det innebär inte att vanliga bilar ska kunna köras av 16-åringar, det ger dem bara rätt att köra A-traktor, skriver TT.

Förslaget finns med i det omarbetade EU-direktivet för körkortsregler som läggs fram den 1 mars. När kommissionen har lagt fram förslaget skickas det till EU-ländernas transportministrar för förhandlingar och mycket kan ändras på vägen.

ANNONS

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger att han inte vet exakt vad kommissionen kommer att föreslå. Men också han vill skärpa kraven, på olika vis. Nu får 15-åringar som tagit mopedkörkort köra A-traktor.

– Det är inte rimligt, säger Andreas Carlson till TT.

Han framhåller i intervjun att han redan har framfört det och att kraven för att framföra A-traktor måste skärpas.

Andreas Carlson säger också att regeringen kommer att gå fram med bälteskrav för A-traktorer.

– Det viktiga för regeringen är att säkerställa att ungdomar i Sverige, inte minst i glesbygd där det är långt till busstation och räls, ändå kan ta sig fram på ett tillgängligt och tryggt sätt. Där har A-traktorn en viktig funktion, säger Andreas Carlson till TT.

I nuläget krävs bara ett AM-körkort och åldersgränsen för det är 15 år. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, vill höja åldersgränsen för den körkortsbehörigheten (AM) från 15 år till 16 år, skriver TT.

Hösten 2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna.

I november i fjol lade Transportstyrelsen fram sin utredning som bland annat innehöll krav på bilbälte, endast en passagerare per plats och vinterdäck, plus tekniska krav som ska göra det svårare att trimma fordonen.

ANNONS

LÄS MER:Transportstyrelsen föreslår nya regler för A-traktorer

LÄS MER:Generaldirektören erkänner: ”Regeländringen gick för snabbt”

LÄS MER:Polisen om dödsolyckan i Grebbestad – A-traktorn gick alldeles för snabbt

LÄS MER:Trots förbudet – flera västsvenska bilföretag trimmar A-traktorer

LÄS MER:Misstanken: Körde A-traktor med ungdomar på taket – åtalas

LÄS MER:Polisen: Kan vara livsfarligt att köra A-traktor för fort

Fakta: A-traktorer

En A-traktor är en ombyggd bil, som enligt lagen inte ska gå att köra fortare än 30 kilometer i timmen.

På några år har antalet A-traktorer fördubblats och det finns nu över 50 000 i landet, enligt Transportstyrelsen. Samtidigt har olyckorna med fordonstypen ökat.

Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Under hösten i fjol dog fyra ungdomar inom loppet av bara tre veckor.

I slutet av 2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna.

I november förra året lade myndigheten fram sin utredning med förslag om krav på bilbälte, endast en passagerare per plats och vinterdäck, plus tekniska krav som ska gör det svårare att trimma fordonen.

Källa: TT

ANNONS