Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Förre inrikesministern Anders Ygeman (S) frågas ut i KU om säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen.

Ygeman kritisk till regeringens hantering

Statsminister Stefan Löfven (S) borde ha fått information tidigare, i först hand av sin statssekreterare, om säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen. Och regeringen borde tidigare och samlat ha gått ut och berättat om skandalen. Det anser förre inrikesministern Anders Ygeman (S).

- Vi borde samlat ha beskrivit vilka fel som hade begåtts på Transportstyrelsen och åtminstone en del av de konsekvenser det kunde leda till och vari felen bestod, säger Ygeman under en paus mellan KU:s öppna och slutna utfrågning med honom i granskningen av regeringens hantering av händelserna på Transportstyrelsen.

Ygeman säger att han tror att bilden av skandalen hade blivit en annan om regeringen mer samlat och något tidigare än förra sommaren hade informerat öppet om händelserna. Sättet som regeringen informerade på ledde till, enligt Ygeman, att utomstående kunde misstänkliggöra regeringen för att mörka vad som skett och vad som gjorts.

Veta sist

En annan brist i regeringens hantering var att statsministern och dåvarande statsrådet med ansvar för Transportstyrelsen, Anna Johansson (S) var bland de sista i regeringen, som fick vetskap om händelserna, inte förrän i januari 2017.

Anders Ygeman anser att ansvaret för det låg på deras respektive statssekreterare, Emma Lennartsson och Erik Bromander. Lennartsson avgick förra sommaren eftersom hon själv anser att hon borde ha informerat statsministern tidigare.

Men både Ygeman och Anna Johansson, som också frågades ut i KU på torsdagen, hävdar att bristerna i informationen om vad som var på gång på myndigheten samt regeringens hantering av ärendet, inte har ökat skadan av det som skedde.

Myndighetens fel

De hävdar också att ansvaret för bristerna till uteslutande del låg på myndigheten själv och dess sparkade generaldirektör Maria Ågren. Ågren beslutade att bryta mot tre lagar som ska skydda att uppgifter hamnar i orätta händer. Hemliga och känsliga uppgifter röjdes när Transportstyrelsen lade ut it-drift av viktiga register på entreprenad utomlands.

Mycket allvarligt och närmast osannolikt, sade Anna Johansson (S), som var infrastrukturminister och ansvarigt statsråd för myndigheten, i KU om bristerna på Transportstyrelsen.

Anders Ygeman var inrikesminister till i augusti förra året men som Johansson fick avgå när oppositionen hotade med misstroendeomröstning som en följd av skandalen. Han anser att oppositionen hade kunnat avstå från att kräva deras avgång med hot om misstroendeomröstning, de hade kunnat invänta KU:s och andra granskningar.

Borde väntat

- Jag tycker i vart fall att oppositionen borde ha inväntat sin egen granskning i KU och den utredning som justitierådet Thomas Bull har gjort för att ha mer underlag för ett misstroendekrav, säger Ygeman.

Vad gäller skuld pekar både Ygeman och Johansson i KU med hela handen på Transportstyrelsen, när det gäller ansvar.

Anna Johansson uppger i KU att det inte hade gjort någon skillnad om hon själv hade fått veta vad som pågick redan i februari 2016 och inte i januari 2017. Arbetet att minska skadorna var då redan igång.

Ygeman bedömer att han själv fick information i rätt tid under hela processen, vilket i huvudsak handlar om de första månaderna 2016. Och han, bedömer han, ställde under hela ärendet rätt frågor och vidtog rätt åtgärder.

Anna Johansson säger att hennes statssekreterare åtminstone i februari 2016 borde ha informerat henne, men säger att hon inte vet varför hon inte skedde.