Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Volvo Cars delårsrapporterar. Arkivbild.

Volvo slopar bonus trots rekordår

Ett nytt historiskt rekord på över 642 000 sålda bilar och ett lyft för försäljningsintäkterna på 21 procent till nästan 253 miljarder 2018 räcker inte, enligt Volvochefen Håkan Samuelsson. Lägre marginaler gör att bonusen till de anställda dras in.

Lönsamheten pressas av prispress från konkurrenter och kostnader som följer av handelskonflikterna som blossat upp under året.

- Vi har ett bra resultat, men har inte den ökning (av vinsten) som vi hade förväntat oss med den volymökningen, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef till TT.

Rörelseresultat för fjärde kvartalet landade på 4.5 miljarder kronor, plus 25 procent jämfört med motsvarande period 2017. Men för helåret stannade vinstökningen på 0,9 procent till 14,2 miljarder.

Tusenlappar försvinner

Jämför man rörelsemarginalen 2018 med året före sjunker den till 5,6 procent, ned från 6,7 procent. Och siktet är inställt på att få upp denna till nivåer kring 8 procent, där de stora tyska konkurrenterna ligger.

För varje enskild anställd innebär beslutet om indragen bonus att många tusenlappar försvinner, som de flesta hade räknat med. I fjol låg bonusen för en heltidsanställd på Torslandafabriken på cirka 17 000 kronor, enligt Volvochefen.

- I år uppfyller vi inte ingångskriteriet. För att vi överhuvudtaget ska betala ut en bonus måste vi nå ett tröskelvärde på lönsamhet. Och det finns ett antal sådana tröskelvärden som inte uppfylldes, säger han.

Han vill trots upprepade frågor från journalister inte precisera exakt var de olika trösklarna ligger, men enligt anställda ligger den avgörande tröskeln på en rörelsemarginal på 6 procent.

In i en ny fas

Enligt Samuelsson kan man se beslutet som en signal om att bilbranschen och Volvo Cars nu går in i en ny fas, där tillväxt är i fokus och där marginalerna kommer att pressas.

- Där gäller det att fokusera mycket mer på kostnadsreduktion och besparingar, säger han.

Målet är till 2020 ha ökat försäljningsvolymen från fjolårets 642 000 till 800 000 bilar och samtidigt lyft lönsamheten till samma nivå som de stora tyska konkurrenterna kvarstår, enligt Samuelsson. ett annat mål är att få fart på elektrifieringen, så att hälften av alla nya Volvobilar som säljs 2025 är elbilar och resten olika former av hybridmodeller.

I dag utgör elbilar cirka 10 procent av Volvo Cars produktion.

Bland de anställda är många upprörda över den indragna bonusen.

- Det är totalt obegripligt för människor som jobbat så fruktansvärt mycket under året, med mängder av övertid, säger Lars Henriksson, anställd på Volvo Cars, till Göteborgs-Posten om den uteblivna bonusen.

Aftonbladet skriver om "myteristämning" på fabriken i Torslanda.

- Med tanke på fjolårets insatser så tycker jag att alla är väl värda att få bonus. Men det finns inget vi kan göra, vi har bett och vädjat sedan vi fick reda på det här, säger Glenn Bergström, vice ordförande på IF Metalls på Volvo Cars och lastbilstillverkaren Volvo till Expressen.

Tullbesked

Volvo och hela bilbranschen brottas samtidigt med en högst osäker konjunktur, där det bland annat finns ett latent hot om biltullar på 25 procent från Trumpregeringen på bilar från EU samtidigt som det brittiska EU-utträdet den 29 mars kan bli avtalslöst och därmed medföra stora handelsproblem mellan Storbritannien och EU.

Enligt Håkan Samuelsson är det omöjligt att spekulera kring nya handelshinder, men han medger att nya restriktioner mellan USA och Europa skulle innebära en stor osäkerhet och i slutändan dyrare bilar.

- De yttre faktorerna kommer att vara emot oss, säger han, men han understryker samtidigt att koncernen har goda förutsättningar med nybyggda fabriker i både Kina och USA.