Kungälvs nya Coop-butik har vuxit snabbt sedan öppningen av köpcentret i mars 2019.
Livsmedelsaffären i Kungälv fick ett kvitto på att de är på rätt väg när de i höstas inte bara nominerades – utan också var en av tre finalister i den prestigefyllda kategorin “Årets butik” på Dagligvarugalan i Stockholm.
– Det var lite överraskande måste jag säga. Speciellt eftersom vi är så pass nya. Årets butik är ju det finaste priset man kan få i vår bransch, säger färskvaruchefen Marika Gustafsson som var på plats under galan.
Satsar på bageri med egna recept
Den här gången räckte det inte hela vägen för Coop Kongahälla, som fick se sig besegrade av en konkurrerande butik i Stockholm. Men bara upplevelsen att vara på plats gav mycket, menar Marika Gustafsson.
– Väldigt roligt att bli uppmärksammade på det här sättet. En stor anledning är att vi satsat på våra färskvaror och vårt bageri. Att vi lagar både mat och bröd från grunden med egna recept i vårt kök, säger Marika Gustafsson, som hoppas att hon får återvända till galan som vinnare.
– Det är inte bara en förhoppning, utan till och med ett mål vi har, säger hon.
EXTERN LÄNK: Läs mer om Coop Kongahällas utbud här
Nya butikschefen på plats
Med på den resan kommer Helena Wennman att vara. Efter 17 års erfarenhet inom olika roller på Coop har hon sedan årsskiftet tagit över som ny butikschef i Kongahälla.
– När den här chansen dyker upp – då får man slå till. Jag tycker att det är en av de finaste butikerna vi har. Inom Coop finns en familjekänsla som jag uppskattar mycket. Det är tryggt och stabilt med ett bra arbete kring hållbarhet och där man som anställd får möjligheten att vara med och påverka, säger hon.
”Kunderna som avgör vårt jobb”
Helena Wennman ser organisation och drift som sina stora styrkor i rollen som butikschef, där hon vill få alla i personalen involverade.
– Jag älskar hela matkonceptet. Alltifrån att laga mat, äta mat, umgås genom mat och prata mat. Så jag tycker att det är väldigt roligt att jobba för en livsmedelsbutik. Dels för att jag gillar det vi säljer, men också för att det händer någonting hela tiden. Den ena dagen är sällan den andra lik.
– Utmaningen för mig som butikschef är att knyta ihop säcken varje dag för att nå våra mål. Det är ju kunderna som avgör om vi gör ett bra jobb eller inte, och det får man direkt feedback på varje dag genom försäljningssiffrorna. Det är ett väldigt motivationshöjande arbete när man hela tiden, varje dag, får den feedbacken i sitt jobb.