Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gällande banker ökade med 85 procent förra året. Arkivbild.

Stor ökning av klagomål mot banker

Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gällande banker ökade med 85 procent förra året. Även det totala antalet anmälningar till nämnden från missnöjda konsumenter ökade jämfört med året före.

År 2018 inkom 17 575 ärenden till ARN vilket är en ökning med 3 212 ärenden från 2017. Den största procentuella ökningen skedde gällande bankärenden, rapporterar SR Ekot. Enligt ARN:s statistik inkom 865 ärenden gällande banker under 2018, vilket är 85 procent fler än de 470 anmälningarna under 2017.

Merparten av anmälningarna till nämnden under 2018 gjordes inom kategorierna resor (4 105 anmälningar), motor (3 083), allmänna (2 752), bostad (2 122) och elektronik (2 065).

De konsumenter som anmälde fick helt eller delvis rätt i 43 procent av fallen som ARN prövade i fjol. Men sannolikheten att få rätt genom ARN i tvisterna med banker är lägre än snittet.

- Det händer i en del fall, men i det absolut största antalet fall så får man inte rätt gentemot banken. Det handlar då till exempel om att man inte varit tillräckligt försiktig med sina koder eller med sin inloggning till mobilt bank-id. Man måste vara väldigt försiktig med att lämna ut det till andra, säger reklamationsnämndens chef Marcus Isgren till SR Ekot.