Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så får du marknadsföra lån till konsumenter

Det är populärt att ägna sig åt internetmarknadsföring, och mer specifikt onlinemarknadsföring av lån. Att skaffa och driva en webbsida kostar bara några tusenlappar årligen, och ersättningen är god när du förmedlar ett lån till en långivare.

Men hur får du marknadsföra lån till privatpersoner egentligen, utan att Konsumentverket säger ifrån? Det tar vi reda på i den här artikeln.

Hur får du marknadsföra lån?

När du marknadsför lån måste du vara måttfull i dina uttalanden. Du får inte heller använda dig av påträngande uttryck. Utöver det får de lån du marknadsför inte beskrivas som en bekymmersfri lösning på ekonomiska problem, vilket regleras i måttfullhetskravet.

Det är inte heller tillåtet att marknadsföra lån som snabba på ett allt för påträngande sätt. Som vi nämnt ovan är måttfullhet viktigt.

Varför marknadsför vissa låneportaler krediterna för aggressivt?

Det är hög konkurrens inom lånejämförelse-nischen, främst tack vare att ersättningen för varje förmedlat lån är hög. Låneportaler som marknadsför lån på ett allt för påträngande sätt vill i regel tjäna mer pengar på bekostnad av kreditsvaga kunder.

Mer specifikt vill de locka personer som är benägna att ta snabba lån att göra så. Det är inte etiskt, och inte heller hållbart för samhället i stort. Konsekvensen för den enskilde kan bli stor med skulder till kronofogden som en värsta följd, och samhället drabbas av ökade kostnader för exempelvis skuldsanering.

Du måste informera om den effektiva räntan

Den effektiva räntan, det vill säga den nominella räntan inräknat alla kringavgifter (tex. avi- och startavgifter) måste uppges klart och tydligt. Textformatet för räkneexemplet för den effektiva räntan bör inte heller vara mindre jämfört med den övriga marknadsföringstexten.

Generellt sett är det inte heller tillåtet att länka till en annan plats där konsumenten kan läsa mer om viktig information, som exempelvis vilken effektiv räntesats lånet har. Om räntan är individuell satt måste även detta anges som ett spann.

Du måste uppge när du marknadsför en högkostnadskredit

När du marknadsför en högkostnadskredit måste det framgå på ett tydligt sätt, såväl med text som med en varningslogga. En högkostnadskredit är i sin tur ett lån där den effektiva räntan är mer än 30 % högre än referensräntan. Referensräntan är idag (hösten 2021) 0 %, vilket Riksbanken förtydligar.

Exempel på marknadsföringsplatser för lån

• Storbanker gör reklam för sina låneerbjudanden på sina respektive webbplatser.

• Jämförelsesidor för lån upplyser besökarna om vad det kostar att ta lån, samt vilken låneform som passar bäst beroende på situation.

• Låneförmedlare såsom Enklare låter många långivare konkurrera om att ge dig det bästa lånet.

• Whitelabel-låneförmedlare låter dig ansöka om lån på deras webbsida, men det är dock en annan låneaktör som ansvarar för den finansiella risken.