Proact hjälper till att skydda Göteborgsföretagens viktigaste tillgång – deras data

Att lagra, skydda och återskapa data har varit de tre grundstenarna i Proacts verksamhet, sedan starten för snart 30 år sedan. I dag är företaget Europas ledande, fristående integratör inom datacenter och molntjänster. Nu vill allt fler kunder ha hjälp att förädla och utveckla sina produkter med hjälp av AI.

|

Roland Fällberg är försäljningschef på Proact och har över 20 års erfarenhet av IT-branschen:

– Vår verksamhet har aldrig varit så relevant som nu, när datamängderna växer kraftigt och data blivit en viktig tillgång. Vårt jobb är att bygga rätt IT-infrastruktur för data och sedan skydda den.

I dag finns olika sätt att lagra data – i sitt eget datacenter, i molnet eller att köpa det som en tjänst hos IT-leverantörer, som Proact. Det innebär att företag ofta har sina data på många olika platser.

– Oavsett var det lagras så måste data skyddas, med tanke på vad som händer i världen med ransomware, cyberhot och krig. Behovet att ha kontroll och säkra sina data är större än någonsin. Det är även viktigt att planera för hur man ska göra om man drabbas. Cyberhoten blir listigare och smartare, så vi måste vara bättre.

Göteborg är navet inom AI

Med hjälp av AI kan företag förädla och utveckla produkter. Tidigare var det vanligt inom sjukvård och bilindustri. Nu finns det många branscher som kan ha nytta av AI, exempelvis bank/finans. Proact har utvecklat ett brett lösningserbjudande kring avancerad AI, med högpresterande infrastruktur från NetApp och Nvidia och kompletterande tjänster. Företaget har flera åtaganden som AI-partner till näringslivet och offentliga verksamheter i Norden. Lokala exempel är Västra Götalandsregionen och Örebro Universitet. Proact bidrar även kontinuerligt med spetskompetens i det nationella centret AI Sweden, vars uppdrag är att påskynda användningen av AI i Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Proact här

– Det mest spännande är nog utvecklingen av AI inom hälso- och sjukvård. Enorma mängder kunskap finns lagrade i regionernas IT-system kopplade till vården, en resurs man kan använda för att förbättra hälsa och välbefinnande för alla medborgare, säger Charles Morrall som arbetar som lösningsarkitekt på Proact.

Bollplank och lokal support

Proact är ett internationellt företag med lokal representation i 13 länder. Samtidigt är företagets framgångsrecept de långa och nära relationerna som byggs med kunder. Den lokala förankringen är avgörande.

– Vi har till exempel hjälpt Göteborgs universitet med lagring och hantering av data i över 10 år. Nu senast vid införande av en plattform för dataskydd, backup och återställning. Under förra året hjälpte vi Liseberg med ett nytt datacenter, med säkerhet även mot ransomware och andra cyberhot, säger Roland Fällberg.

Proact fungerar ofta som bollplank och en viktig del i arbetet är rådgivning.

– Vi har även en egen support på de lösningar vi säljer. Den finns här i Sverige, så det är enkelt att vända sig till oss och våra tekniker kan åka ut för att lösa problemet på plats hos kunden.