Polestar 1 från Volvo Cars prestandamärke Polestar hade Europapremiär på bilmässan i Genève. Foto: Björn Ewenfeldt/TT
Polestar 1 från Volvo Cars prestandamärke Polestar hade Europapremiär på bilmässan i Genève. Foto: Björn Ewenfeldt/TT

Polestar satsar på extra allt

Polestar är ett av Sveriges mer okända varumärken, men det kan komma att ändras de kommande åren. Bolagets målgrupp för den första bilen är köpare som vill ha en Volvo men som tycker att standardmodellerna är för mesiga.

ANNONS
|

När Volvo Cars för några år sedan bestämde sig för att bli ett premiummärke och på allvar ta upp striden med de tyska konkurrenterna var det något som fattades. Oavsett hur premium och dyra bilarna är finns det alltid människor som vill ha lite extra, något som står ut. För de köparna finns prestandamärken. Hos Mercedes heter bolaget AMG, och BMW har sin M-serie.

Polestar gjorde i många år racingbilar åt Volvo innan ägaren, kinesiska Geely, styrde om till nuvarande inriktning.

Det handlar väldigt mycket om att stoppa in fler hästkrafter, men i princip är det få delar på en standardmodell som är fredade när resultatet ska bli en prestandabil.

ANNONS

Polestars första modell heter följaktligen Polestar1 och visades för första gången i Europa upp på bilmässan i Genève. Grunden för bilen är Volvos S90, drivlinan är en rejält ombyggd T8-motor kombinerad med två elmotorer som tillsammans producerar 600 hästkrafter. Men extra allt kostar och priset lär hamna mellan 1,3 och 1,5 miljoner kronor.

- Det handlar helt enkelt om att vi kan göra saker som inte går att göra på Volvo. Vi kan satsa helt på eldrift och satsa på en design som inte alls liknar Volvos formspråk. Volvos bilar ska vara inkluderande, varma i formerna och säkerheten är alltid prioriterad. Våra bilar är tuffare och exkluderande, säger vd:n Thomas Ingelath som för ett knappt år sedan lämnade chefdesignjobbet på Volvo Cars för att bli vd på Polestar.

- Men samtidigt kan allt vi gör på Polestar komma att påverka Volvo. Vi kan testa saker och teknik som en större tillverkare med långa utvecklingstider inte kan och när vi ser att det fungerar kan det flyttas över till Volvo, fortsätter han.

ANNONS

Ingelath medger att det finns paralleller till de tyska motsvarigheterna, men Polestar har en friare roll, påpekar han.

- Om du tar AMG som exempel har de aldrig tagit bort Mercedesstjärnan från sina bilar. Våra bilar heter Polestar och de har ingen Volvologga. Det kommer att märkas ännu tydligare när Polestar2 och Polestar3 kommer.

Thomas Ingelath var alltså chefsdesigner på Volvo Cars och en stor del av bolagets framgångar på senare år kan tillskrivas honom. Varför lämna ett sådant jobb?

- Jag hade inte lämnat Volvo Cars för något annat jobb. Men det var lockande att fortsätta utveckla Polestar och utmaningar av det här slaget håller hjärnan igång. Det är också en stor fördel att jag fortfarande har insyn i vad som händer på Volvo.

Fakta: Polestar

Omkring 500 Polestar1 om året kommer att produceras. Som jämförelse är Volvo Cars målsättning att producera 800000 bilar år 2020.

Polestar1 kommer att tillverkas i Volvos fabrik i kinesiska Chengdu med start i mitten av nästa år.

Polestar2 blir en ren elbil som byggs på Volvos mindre plattform CMA vilket betyder att utgångspunkten blir Volvos 40-serie. Produktionen kan bli så hög som 50000 bilar om året. Lanseringen är planerad till 2020 och priset hamnar runt 400000 kronor. Huvudkonkurrenten blir Teslas Model3.

Två år senare lanseras suven Polestar3. Även den blir en ren elbil. (TT)

ANNONS