Här stöldskyddas kopparledningen på en järnväg i Göteborg med osynlig dna-märkt färg, ett sätt att hålla tjuvarna borta. Arkivbild.
Här stöldskyddas kopparledningen på en järnväg i Göteborg med osynlig dna-märkt färg, ett sätt att hålla tjuvarna borta. Arkivbild.

Oro för ny våg av kopparstölder

Rädslan är stor för en ny våg av kopparstölder när priset på råvaran nu är det högsta på nästan fyra år.

ANNONS
|

Under de senaste åren har antalet kopparstölder minskat. Anledningen är ett förebyggande arbete med osynlig dna-märkt färg, eller att metallen ersätts av mindre stöldbegärligt material. Andra insatser har varit utsättning av staket, kameror och rörelsedetektorer som gör att fler tjuvar håller sig borta.

Men när kopparpriset nu har stigit med 32 procent under det gånga året finns en oro att stölderna ska öka igen.

På Svenska kyrkan har man haft stora problem genom åren med tjuvar som stjäl bland annat skulpturer, stuprör, men framför allt tak som är gjorda av koppar.

ANNONS

- Även om det inte är lika många stölder som när det var som värst under 2010–2012, så finns en rädsla att stölderna ökar nu när priset går upp, säger Patrik Olsson, vd på Kyrkans försäkring AB.

Exakt hur många stölder det rör sig om i år kan han inte svara på, men när det var som värst var det runt 70 stölder per år. Även Trafikverket har haft stora stöldproblem och räds nu en ny stöldvåg.

- Vi ser en fara i att problemet ska öka igen, även om vi haft en minskad tendens av stölder de senaste två–tre åren, säger Tomas Andersson, specialist på elkraft vid Trafikverket.

Hittills under 2017 har Trafikverket fått in 128 anmälningar om kopparstölder, vilket går att jämföra med över 300 per år 2012–2013, då flest stölder skedde längs den svenska järnvägen.

ANNONS

Stölderna har orsakat skador och förseningar för mångmiljonbelopp genom åren, både när det gäller återställning av järnvägen och samhällskostnader för förseningar i person- och godstrafik.

Fakta: Kopparstölder

Stulna kopparkablar kan leda till stora avbrott i järnvägstrafiken med förseningar och inställda tåg. Stölderna kan också medföra en stor risk för allvarliga elolyckor.

När kablar eller jordförbindelser klipps av kan delar av järnvägsanläggningen bli strömförande. Både de som stjäl koppar och andra, till exempel de som ska reparera järnvägen efter stölderna, kan då utsättas för livsfara.

Utöver de kostnader som kopparstölderna orsakar samhället ökar de direkta kostnaderna för Trafikverket och järnvägsföretagen.

Källa: Trafikverket ()

ANNONS