Ukrainare har tidigare rest gratis i kollektivtrafik i Västra Götaland, så länge de kan visa upp ett ukrainskt pass eller någon id-handling.
Ukrainare har tidigare rest gratis i kollektivtrafik i Västra Götaland, så länge de kan visa upp ett ukrainskt pass eller någon id-handling. Bild: Daniel Elfvelin

Västtrafik slutar med gratisresor för ukrainska flyktingar

I ungefär en månad fick alla med ukrainska pass åka gratis i kollektivtrafiken i Västra Götaland – men inte längre.
– Det är viktigt att vi har en jämlik lösning där vi behandlar alla lika så långt det går, säger Maria Björner Brauer på Västtrafik.
– Hur ska vi förvänta oss att människor ska bygga en tillvaro om de måste lägga så stor andel av sin intäkt för att ta sig någonstans, säger Anna-Kajsa Lidell som har fyra ukrainare boende hos sig.

ANNONS
|

Sedan Ryssland invaderade Ukraina har Migrationsverket tagit emot 16 722 ansökningar från ukrainska medborgare. Inledningsvis erbjöd Västtrafik människor med ukrainska id-handlingar gratis resor ombord bussar och spårvagnar.

Från och med onsdagen 13 april var det slut med det.

– Det finns strukturer kring hur vi tar emot flyktingar i Sverige och det är viktigt att komma vidare till ett läge där alla som alla andra reser med en giltig biljett, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

När vissa får åka gratis innebär det förlorad inkomst för er. Spelar det in i det här beslutet?

ANNONS

– I grunden använder vi skattepengar och det är noga med hur de ska användas, men det är snarare viktigare att vi har en jämlik lösning där vi behandlar alla lika så långt det går och att det är en hållbar lösning. Västra Götalandsregionen har skjutit till extra pengar och de pengarna används för att förmedla biljetter.

– Det handlar inte om ett jättestort intäktsbortfall och det är inte det som är drivkraften.

Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.
Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik. Bild: Thomas Harrysson/Västtrafik

Maria Björner Brauer poängterar att gratisresorna inte var en långsiktig lösning. I stället har Västra Götalandsregionen skjutit till pengar till dygnsbiljetter som bland annat Migrationsverket ska distribuera.

”Biljetterna delas ut till personer som Migrationsverket har registrerat och som till exempel behöver tar sig till ett boende”, skriver Migrationsverkets presstjänst.

”Vi vill ju att människor integreras”

Anna-Kajsa Lidell bor i Västra Bodarne utanför Alingsås och har tagit emot fyra ukrainare.

”För 14 dagar sedan klev fyra starka, positiva människor från Ukraina in i mitt liv och lillstuga. [...] Allt de ägde och hade är sönderbombat. De har ingen tillgång till sina egna pengar”, skriver hon i en debattartikel i GP.

För att lära sig svenska går de en kurs i Göteborg. Resan dit och hem kostar 140 kronor per person, en stor del av ersättningen från Migrationsverket på 61-71 kronor om dagen.

ANNONS

– Det här är inte ett problem enkom för ukrainska flyktingar, utan även för alla människor på marginalen. Det blir en så stor del av budgeten om man ens ska försöka ta sig till en jobbintervju, en skola eller en vårdcentral, säger Anna-Kajsa Lidell.

Hon säger att hon förstår att man inte kan särbehandla en flyktinggrupp under mer än en begränsad tid, men poängterar att hon hellre hade sett gratis kollektivtrafik för alla som behöver hjälp från staten för att klara vardagen, svensk som icke-svensk.

– Vill vi att människor ska kunna växa som människor, kunna söka sig kunskap, åka till jobbintervjuer, ta hand om sin hälsa och integreras eller stå stadigt när man är i det här landet. Att inte ha mobiliteten gör att det blir ett moment 22 av allt ihop. Hur ska vi förvänta oss att människor ska kunna bygga sig en tillvaro om de måste lägga så stor andel av sin intäkt för att över huvud kunna ta sig någonstans?

Västtrafik: ”Förstår att man reagerar”

Förstår ni att folk reagerar, när ukrainare förlitar sig på kollektivtrafik för att åka till undervisning eller arbetsintervjuer?

– Vi förstår att man reagerar mot det här och tycker att vi borde kunna fortsätta. Vi vill hjälpa till på det sätt vi kan och få det till att man reser på en biljett, det är det som gäller för alla i kollektivtrafiken, säger Maria Björner Brauer.

ANNONS

– Det här är människor i en förtvivlad situation och om de upplever att det här är ett hinder för dem förstår vi att det känns jobbigt.

Vad skulle krävas för att ni skulle återinföra gratis kollektivtrafik för ukrainare?

– Vi måste vara väldigt ödmjuka och konstatera att vi inte vet vad som händer i framtiden, vi har insett de senaste veckorna och månaderna att det som var otänkbart i början av februari har i högsta grad blivit verklighet nu. Jag vill inte spekulera i vad som kan hända utan utgår från den situation vi har nu, där vi långsiktigt och kortsiktigt kan stötta utifrån vår roll i samhället.

LÄS MER:Systrarna flydde krigets Ukraina – hamnade i Strömstad

LÄS MER:Nu rullar mat från Strömstad mot Ukraina

LÄS MER:Andreas har 500 anställda i Ukraina: ”Vidrigt på alla sätt”

ANNONS