Borgmästare Anne Hidalgo vill välkomna OS-besökarna 2024 till en ren stad, och presenterar nu hårdare tag mot avgasbilar. Bild från i juli i år.
Borgmästare Anne Hidalgo vill välkomna OS-besökarna 2024 till en ren stad, och presenterar nu hårdare tag mot avgasbilar. Bild från i juli i år.

Paris skärper kamp mot bensin och diesel

Dieseln ska bort redan till OS 2024, och om tolv år är inga fossilbilar välkomna i Paris. Det säger borgmästarens kontor i ett försök till klargörande efter olika signaler om förbud. Och i Oxford börjar stoppet redan om två år.

ANNONS
|

- Transport är en av de stora källorna till växthusgaser. Därför planerar vi att lämna förbränningsmotorbilarna, alltså fossilfordonen, till 2030, säger den franska huvudstadens borgmästare Anne Hidalgos medarbetare Christophe Najdovski i en radiointervju med France Info.

En kommuniké från borgmästarkontoret formulerar det enligt franska medier inte som ett "förbud", men klargör att dieseldrivna fordon ska vara borta från den franska huvudstadens gator redan till sommar-OS 2024. Och allt bensindrivet ska vara historia sex år senare.

ANNONS

Svår smogg

Ibland är smoggen nu så svår i Paris att staden, liksom exempelvis Oslo och Peking, har tillfälliga stopp för många förorenande fordon.

På riksplanet har Frankrike målet att alla fordon med avgasrör ska bannlysas från 2040, och Paris tycker alltså att man måste gå före med ett decennium.

Tidigare har Hidalgo anslutit sig till kolleger i Madrid, Mexico City och Aten med målet att dieselbilar skulle bort till år 2025. Men då nämndes inte bensin, som på en del sätt anses snäppet renare än diesel.

Elbilsaktier uppåt

Även Storbritannien har satt upp 2040 som året då bilarna ska vara avgasfria. Men också där finns många som vill gå fortare fram. Samtidigt som Paris besked på torsdagen meddelar Oxford enligt Reuters att redan 2020 invigs en "nollutsläppszon" i stadens centrala delar. Den ska sedan utvidgas år för år.

Världens största bilmarknad Kina meddelade nyligen att alla tillverkare måste sälja minst tio procent supermiljöbilar från och med 2019, ett besked som fått tillverkare av elbilar att ticka uppåt på flera börser i världen.

Elbilskvoten i Kina ska sedan skruvas upp med några procentenheter varje år, med målet även där om en helt fossilfri fordonsflotta.

TT

ANNONS
ANNONS