Erna Solberg pratar med medierna under fredagen.
Erna Solberg pratar med medierna under fredagen. Bild: Vidar Ruud/NTB Scanpix/TT

Regeringskris avvärjd i Norge

Bokstavligen i elfte timmen har Norges statsminister Erna Solberg (Høyre) lyckats undvika en regeringskris. Sent på fredagskvällen fick hon gehör för ett ultimatum om hur bompeng-systemet, norska vägtullar, ska läggas upp i framtiden.

ANNONS

Efter många och ilskna turer mellan de fyra regeringspartierna den senaste tiden sade Kristelig Folkeparti och Fremskrittspartiet ja direkt. Och när även Venstre, vid en presskonferens vid 23-tiden, accepterade var hela regeringen ombord.

Solbergs "bompengeskisse" slår enligt norska medier bland annat fast att nollökningsmålet, det vill säga att biltrafiken inte får öka i norska städer, finns kvar. Hon erbjuder också kommunerna ökade statliga insatser, som ska möjliggöra både lägre biltullar och bättre kollektivtrafik.

Därmed hoppas regeringspartierna få lite medvind inför kommunal- och regionalvalet om två veckor.

Dyra infrastrukturprojekt

De senaste åren har antalet vägbyggen och infrastrukturprojekt ökat dramatiskt i Norge. Byggen som dessutom tenderar att bli särskilt dyra, då landskapet präglas av fjällar och fjordar.

ANNONS

– Åker man genom Norge ser man hur nya vägar byggs nästan överallt. Det sker också en utbyggnad av kollektivtrafiken, och man anlägger nya cykelbanor. Faktum är att Solberg-regeringen har skrutit om dessa projekt, och undersökningar visar också att väljarna är nöjda med satsningarna, sade valforskaren Bernt Aardal vid universitetet i Oslo, till TT före överenskommelsen.

Men smakar det, så kostar det. Infrastrukturprojekten finansieras till stor del på lokal nivå, och då genom vägavgifter som hämtas in i automatiska vägtullar – på norska kallade bompenger.

Det var sedan enfrågepartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) börjat locka delar av opinionen inför valet som Fremskrittspartiet i våras startade striden inom regeringen om bompeng-systemet.

FNB:s framgångar kan delvis förklaras med ett växande missnöje bland Fremskrittspartiets (Frp) väljare, enligt Bengt Aardal. Det högerpopulistiska partiet gjorde sänkta vägavgifter till en hjärtefråga inför valet 2013 – men under Solbergregeringen har avgifterna i stället nått rekordhöga nivåer, som VG och andra norska medier rapporterar.

"Kan inte hålla på så här"

Men även om alla nu säger sig ha fått något i Solbergs senaste kompromiss är ingen riktigt nöjd med hur det gått till. Politikerna, och i synnerhet partierna Venstre och Fremskrittspartiet, har grälat inför öppen ridå.

– Jag känner att processen har fungerat dåligt, vilket försvagat hela regeringen. Vi kan inte hålla på så här, säger Venstre-ledaren Trine Skei Grande till nyhetsbyrån NTB.

ANNONS

Solberg, som tidigare i veckan avbröt det nordiska toppmötet i Reykjavik för att åka hem och hantera krisen, är inte heller helt glad.

– Dessa senaste veckor har varit något av det svåraste i mitt jobb som statsminister, sade hon på sin presskonferens på fredagskvällen.

Henrik Samuelsson/TT

Fanny Hedenmo/TT

ANNONS