Tennisstjärnan Rafael Nadal är ett av Nikes stora affischnamn i reklamsammanhang.
Tennisstjärnan Rafael Nadal är ett av Nikes stora affischnamn i reklamsammanhang.

Gyllene skor: Nikes oskattade 100 miljarder

Den nya stora läckan från skatteparadis visar hur multinationella bolag undviker skatt på jättevinster. Kryphål finns inte bara på karibiska öar, utan mitt i Europa. Ett exempel är Nike, som dragit in nästan 100 miljarder kronor som man knappt skattat för alls.

ANNONS
|

Med idrottsstjärnor som Cristiano Ronaldo och Rafael Nadal som reklampelare är Nike världens största skotillverkare. Varumärket har kallats det värdefullaste i sin bransch.

Men det finns en mörkare baksida.

Nike är ett typexempel på ett multinationellt företag som lägger stor kraft på att hitta smarta sätt att slippa betala skatt.

Förr slapp det amerikanska jätteföretaget skatt på miljardvinster genom att slussa dem till skatteparadiset Bermuda. Den senaste kreativa metoden som bland annat Nike använder finns dock i Nederländerna. Upplägget framgår i "Paradise Papers", läckta dokument från en juristbyrå i skatteparadis, Appleby, med Nike som kund. Läckan lämnades till den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung och har sedan granskats av bland andra TT och SVT i ett samarbete med det globala journalistnätverket ICIJ.

ANNONS

Mindre än 2 procent

Det senaste året gjorde Nike en vinst före skatt på knappt 40 miljarder kronor, lite mindre än Sveriges försvarsbudget. På det betalade Nike motsvarande över 5 miljarder kronor i skatt i USA. Det är mycket pengar, men bara 13 procent i ett land med 35 procents bolagsskatt.

Och det stannar inte där. Moderbolaget finns i USA men genom åren har företaget byggt upp en gigantisk vinst på försäljningen i utlandet. Beloppet uppgår till 12,2 miljarder dollar – nästan 100 miljarder kronor. Reportrarnas granskning, och egna uppgifter från Nike, tyder på att skojätten på den summan har skattat mindre än 2 procent.

Hur går det då till när den som köper ett par Nike-skor i exempelvis Sverige omedvetet hjälper bolaget att undvika skatt?

Nikes kontor i Solna utanför Stockholm är bara en säljagentur. Därifrån får vi inget veta, inte ens hur mycket skomärket säljer för i Sverige.

- Det finns nog ingen här som kan svara på det, förklarar telefonisten och hänvisar till Nike i Nederländerna.

Smart skattevakuum

Nike håller sin försäljning per land hemlig men vi vet att den sammanlagt i Europa och Mellanöstern uppgår till 80 miljarder kronor. Och sportaffärer i Sverige köper sina Nikevaror från ett av koncernens bolag i Nederländerna.

ANNONS

Det är här som den egenartade skattelösningen kommer in. I Nederländerna har Nike flera så kallade "registrerade partnerskap" (förkortas CV på nederländska). Det är en säregen organisationsform som består av flera bolag. Dessa CV är inte skattskyldiga i Nederländerna om en partner är amerikansk. Och nu kommer det smarta: Ett CV är inte heller skattskyldigt i USA. Det skapar alltså ett skattevakuum.

- Konkurrensen snedvrids när multinationella bolag inte betalar sin rättmätiga andel av skatten eftersom mindre företag betalar en större andel skatt, säger Jan Vleggeert, skatteexpert vid universitetet i Leiden i Nederländerna.

Betalar till sig själva

Dessutom betalar Nike sig självt för rätten att använda sina egna varumärken, visar granskningen. Royaltyn – nästan 10 miljarder kronor 2016 – blir då avdragsgill. Dessa rättigheter är också placerade i CV.

Insynen i partnerskapen är minimal. På frågor om vilka som ingår i Nikes CV svarar den nederländska skattemyndigheten att den enligt lag "inte får dela med sig av någon information om enskilda skattebetalare”.

När Nike i Nederländerna ombeds kommentera skatteupplägget blir svaret kort: "Nike följer alla skatteregler och vi ser rigoröst till att den skatt vi betalar är helt i enlighet med hur vi bedriver våra affärer, de investeringar vi gör och de arbetstillfällen vi skapar".

ANNONS
TT
Fakta: Så hamstras 100 miljarder

Från 2005 betalar Nikebolag utanför USA royalty på sin försäljning till Nike International Ltd i Bermuda, där företag är skattebefriade. Nike betalar alltså till sig självt för rätten att använda sina egna varumärken, som den berömda bågen "swoosh".

Till 2013 bygger Nike upp ett berg med motsvarande över 50 miljarder kronor (dagens växelkurs) av i princip obeskattade pengar.

Från 2014 byter bolaget taktik. Rättigheterna till varumärkena hamnar i Nikes nederländska "partnerskap", CV. Det innebär ett tekniskt skattevakuum: man behöver inte betala skatt i vare sig Nederländerna eller hemlandet USA.

Berget fortsätter att växa och uppgår 2017 till cirka 100 miljarder kronor, som i stort sett inte beskattats. Nike uppger självt i sin årsredovisning att om företaget återbördar den summan till USA skulle man skatta motsvarande cirka 33 miljarder kronor.

Källor: Nike, SEC, Paradise Papers.

Fakta: Nike

Nike Inc., med säte i Beaverton, Oregon, USA, är en av världens ledande tillverkare av sportutrustning, främst skor och kläder.

Företaget grundades 1964 som Blue Ribbon Sport och bytte namn 1971 då man började tillverka egna produkter efter att tidigare ha importerat dem.

Nike expanderade därefter kraftigt. Varumärket, en båge kallad swoosh och företagets slogan ”Just Do It”, har tillsammans med reklamsamarbeten med några av världens främsta idrottare gjort Nike till ett av världens mest kända varumärken.

Nikes försäljning globalt uppgick 2016 till motsvarande cirka 275 miljarder kronor.

Källor: Nikes årsrapport för 2016, NE, Bloomberg

ANNONS