Många storsatsar inför den elbilsrevolution som väntas i Kina. Här visar nykomlingen Nio upp sin ES8, en modell som väntas konkurrera med Teslas Model X.
Många storsatsar inför den elbilsrevolution som väntas i Kina. Här visar nykomlingen Nio upp sin ES8, en modell som väntas konkurrera med Teslas Model X.

Utländska jättar: Vi klarar Kinas elbilskvot

Både GM och VW tror sig kunna klara Kinas elbilskvoter som införs om drygt ett år. Kvoten blir första året tio procent, och det företag som inte klarar den måste köpa "krediter".

ANNONS
|

Volkswagen-gruppen säljer än så länge bara importerade el- och laddhybridsmodeller i mindre antal i Kina, men företagets Kina-chef Jochem Heizmann säger att över tio nya modeller är på gång inom bara ett par år. Några krediter ska inte behöva köpas, försäkrar han för nyhetsbyrån Reuters i Guangzhou, där årets bilmässa öppnas på fredagen.

- Vi behöver stora volymer av NEV. Det arbetar vi för fullt med.

NEV (new energy vehicles) är den internationella termen för Kinas supermiljöbilar, definierade som fordon som går att köra hyfsat långa sträckor utan förorenande utsläpp.

ANNONS

Häromdagen sade General Motors Kina-chef Matt Tsien till medier att koncernen "arbetar för att åtminstone nå, om inte överträffa, de kreditmandatkraven".

Tillverkare som inte lyckas sälja minst en tiondel NEV måste från och med nästnästa år köpa "krediter" från bilföretag som överträffar kvoten. I Kalifornien har ett liknande system inneburit stora intäkter för Tesla, som ju bara tillverkar rena elbilar och som därför får gott om krediter att sälja.

TT

ANNONS