Lång väntan. Köerna in till svenska tullen sträcker sig ända ut på motorvägen. Det tar tio minuter bara att ta sig in och parkera.
Lång väntan. Köerna in till svenska tullen sträcker sig ända ut på motorvägen. Det tar tio minuter bara att ta sig in och parkera.

Trängsel vid svenska tullen i Svinesund

In i Norge går det snabbt genom tullen. Men tillbaka in i Sverige fastnar man lätt i över en timmes väntan. I rusningstid tar det tio minuter bara att ta sig in och parkera.

ANNONS
|

Klockan är 15, en torsdag i april på motorvägen norr om Svinesundsbron. Det är inga långa köer på vägen när jag kommer fram till avtagsvägen till svenska tullen. Men väl där kloggar det igen. 15-20 lastbilar är på väg in för att deklarera sina varor på väg in i Sverige och EU. Det står helt still, kön sträcker sig ut på motorvägen och jag får vänta i tio minuter innan jag ens kommer in till parkeringen.

En skåpbil har parkerat tvärs över tre bilparkeringsplatser. Jag ställer bilen bredvid och kliver in på KGH.

– Det är lite hey baberiba när man kommer in här till svenska tullen, säger lastbilschauffören Leif Stål som sitter inne på KGH och väntar på sin tur.

ANNONS

Vad är det som är fel?

– Folk parkerar som de vill, det är för få parkeringsplatser, och de har för få luckor öppna på tullkontoret. Det går mycket fortare på väg in i Norge. Från Norge till Sverige kan man få vänta väldigt länge, säger han med en suck.

Jonna Halvordsson, en av handläggarna inne på KGH, säger att tillströmningen är i stort sett konstant.

– Det är alltid mycket folk i rörelse här. Har de färdiga papper så kan det gå ganska fort att expediera dem, men det är mycket folk.

Inne på tullkontoret i byggnaden bredvid tar jag en nummerlapp. Det visar sig att det är fyrtio nummer före mig.

Ute på parkeringen stinker det av orenade avgaser. Jag går runt och försöker prata med några av de chaufförer som står utanför, röker, pratar i mobiler och väntar. Det är omkring ett trettiotal förare av olika nationaliteter. Bara en av dem jag frågar pratar engelska, och då väldigt knagglig engelska. Då kan man tänka sig att expedieringen av deras ärenden inte går jättefort.

– Jag har väntat i tjugo minuter och jag har lång tid kvar. Vet inte hur länge det kommer att dröja, säger en förare från Tjeckien som presenterar sig som Dominik.

ANNONS

Brukar det vara så här vid gränsen till Sverige?

– Jag kör regelbundet mellan Sverige och Norge, och det har blivit värre att ta sig in i Sverige, säger han.

Att få tag i en person som kan uttala sig vid Tullverket i Svinesund, är lika svårt det. Jag blir hänvisad till presstjänsten som på tisdag eftermiddag säger att de ska återkomma. På onsdag eftermiddag har de fortfarande inte lyckats hitta någon som kan uttala sig om läget vid Svinesund.

Strömstads Tidning återkommer i frågan.

Fakta: Gränshinder

I en rapport från KGH 2014 identifierade företaget ett antal gränshinder för den kommersiella trafiken mellan Sverige och Norge.

I rapporten konstateras att transportnäringen upplever köerna på tullstationerna som ett stort problem. Långa köer skapar förseningar, stör transportörernas hårt reglerade kör- och sovtider och påverkar trafikströmmen negativt. Sammantaget påverkar det transportpriserna i negativ riktning.

De längsta köerna uppstår vid tullstationerna i Svinesund där trafiken är som störst. Från Norge till Sverige är trafiken störst på fredag eftermiddag.

(Källa: KGH)

ANNONS