GP har tidigare skrivit om de rabatter som Tesla gett i USA på sina elbilar, vilket av marknaden tolkats som att det kända elbilsmärket har problem med efterfrågan – och det har också fått aktien att falla. Även i Kina har man haft tydliga prissänkningar.
Bilmärket levererade svagare produktions- och leveranssiffror för 2022 än bedömare hade trott.
Det har också kommit allt fler konkurrenter på elbilsmarknaden i form av kinesiska, europeiska och amerikanska elbilsmodeller – bland annat från Volvo Cars och Polestar.
Billiga och dyra versioner får prissänkningar
Nu sänker Tesla priserna i Sverige rapporterar Dagens Industri, DI. För kompakta Model 3 sänker man priset från 629 990 kronor till 529 170 kronor för den bakhjulsdrivna instegsmodellen – alltså den billigaste versionen av modellen. Och för suven Model Y blir det en kraftig sänkning från 689 900 kronor till 549 170 för instegsmodellen.
Även de fyrhjulsdrivna versionerna sänks kraftigt: från 707 990 till 619 170 kronor för Model 3 och från 768 990 till 639 170 kronor för Model Y.
Enligt pressmeddelandet, som DI citerar, så uppger Tesla att man sänker priserna på grund av att produktionsapparaten är mycket effektiv och att man nu bygger bilarna på fler orter och närmare kunderna. Fabriken i Berlin ska nu gå på högvarv, vilket gör att man slipper skeppa bilar från Kina till Sverige.
Prispress kan urholka lönsamheten
”Vi lämnar vad som har varit ett turbulent år med störningar i leveranskedjan och har sett en normalisering av en del av kostnadsinflationen”, skriver Tesla.
DI konstaterar att prissänkningen av detta ledande elbilsmärke kan sätta press på andra märken att sänka priset som sina elbilar – som Volvo Cars och Hyundai. Prissänkningen för Tesla i Sverige och övriga Europa pressar aktierna på flera fordonstillverkare på fredagen, konstaterar DI. Volvo Cars är nere nästan 5 procent på Stockholmsbörsen på fredagsförmiddagen.
En av faktorerna bakom att biljättarna just i USA hade stora problem vid finanskrisen 2008 och fick gå in i rekonstruktion, var att märkenas lönsamhet urholkades efter rabattkrig mellan bilmärkena.