Vänsterpartiet vill inför inkomstbaserade fortkörningsböter. Något de tror kan minska risken att människor kör för fort.
Vänsterpartiet vill inför inkomstbaserade fortkörningsböter. Något de tror kan minska risken att människor kör för fort. Bild: Andreas Olsson

V-förslag: Förares inkomst ska avgöra böter

Vänsterpartiet vill införa ett nytt system för fortkörningsböter, där böterna ska baseras på förarens inkomst, rapporterar Ekot.
– Det ska svida lika hårt i varje plånbok för de som kör för fort, säger Linda Westerlund Snecker, Vänsterpartiets rättspolitiska talesperson.

ANNONS

Konsekvenserna av att åka fast för fortkörning slår olika hårt för olika personer i samhället. I dag baseras bötesbeloppet på hur mycket föraren har överskridit hastighetsbegränsningen. I en motion till riksdagen föreslår Vänsterpartiet att summan istället – i likhet med dagsböter – ska baseras på förarens inkomst.

– Jag tror på att straff ska vara rättvisa. Det är inte rimligt att en storföretags-vd och en undersköterska ska betala lika mycket i böter, utan böter måste vara baserade på vad man faktiskt tjänar, säger partiets rättspolitiska talesperson Linda Westerlund Snecker till Ekot.

Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson Vänsterpartiet. Arkivbild
Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson Vänsterpartiet. Arkivbild Bild: Claudio Bresciani/TT

Hon menar att det skulle minska risken att människor kör för fort. Inspirationen hämtas från Finland där höginkomsttagare kan få flera hundra tusen i böter om de överskrider hastighetsbegränsningarna.

ANNONS

– Det ska svida lika hårt i varje plånbok för de som kör för fort, säger hon.

Frågan ska diskuteras i justitieutskottet i vår. Reaktionerna från andra partier är än så länge blandad. Miljöpartiet tycker att förslaget är intressant medan Liberalerna inte vill införa progressiva fortkörningsböter.

Socialdemokraterna tycker inte att förslaget är en prioriterad fråga och Sverigedemokraterna vill istället fokusera på andra problem i trafiken, som högre böter vid fortkörning vid vägarbeten och olycksplatser.

– De människor som är där ute och arbetar måste känna en trygghet i att farten hålls nere. Då ska det vara högre böter om man bryter mot hastighetsgränserna där, än om man kör för fort på en tom motorväg, säger Thomas Morell, Sverigedemokraternas trafikpolitiske talesperson.

LÄS MER:Fler svenskar blir av med körkortet

ANNONS