Hälften av alla svenskar betalar till exempel för musik på nätet.
Hälften av alla svenskar betalar till exempel för musik på nätet.

Unga mer skeptiska till information på nätet

Fyra av fem svenskar använder sociala medier, främst Facebook, och 100 procent av de unga i åldrarna 12–25 år tittar någon gång på Youtube. De yngre är mer skeptiska till informationen de får via internet och fler unga har fått utbildning i källkritik.

ANNONS
|

Internetstiftelsen i Sveriges (IIS) årliga rapport om svenskarnas internetvanor visar att vissa internettjänster för första gången når samtliga inom vissa ålderskategorier.

I åldersgruppen 12–25 år uppger 100 procent att de någon gång använder videotjänsten Youtube. Bland 16–25-åringar använder samtliga chatt-tjänster och lyssnar på musik via internet.

- Det är intressant att vi börjar se det vi kallar hundraprocentsnivåer. Den typen av siffror har vi inte sett förut att det finns tjänster som når alla inom en viss åldersgrupp, säger Måns Jonasson, digital strateg på IIS.

ANNONS

Unga mer källkritiska

Vi konsumerar allt mer media av alla de slag via internet. Användningen av sociala medier fortsätter att öka där Facebook är mest populärt med 74 procent av de svenska internetanvändarna. Över hälften använder Facebook dagligen.

I år har IIS ställt frågor om källkritik och användarnas inställning till den information de tar del av på internet. Enligt undersökningen är unga mer källkritiska än äldre och uppger i högre utsträckning att de har fått lära sig om hur man ska bedöma information på internet.

- Unga beskylls ofta för att dela utan att tänka. Men vi ser att det är de över 60 som delar allra mest på Facebook. Samtidigt har de en lägre grad av källkritik, säger Måns Jonasson.

Tillgång till internet

Hälften av alla svenskar betalar för musik på internet och nästan hälften, 46 procent, betalar i dag för att se på film på internet. I fjol var den siffran 38 procent och för två år sedan 28 procent.

Användningen av röst- och videosamtal samt textmeddelanden och chatt över internet, det vill säga som görs med hjälp av någon app, ökar också mycket.

ANNONS

I dag har nära 100 procent av svenskarna tillgång till internet.

- Där kan man säga att vi har lyckats i stort med digitaliseringen i Sverige. Vi tror inte längre att det är någon som inte kan använda internet för att de inte har möjlighet. De som inte använder internet är de allra, allra äldsta som har gjort ett aktivt val, säger Måns Jonasson.

TT
Fakta: Svenskarna och internet

Andelen svenska internetanvändare från 12 år och uppåt uppgår nu till 94 procent. Bland de äldsta användarna, de över 76 år, använder nu 56 procent internet.

95 procent över 12 år har tillgång till internet hemma.

91 procent har tillgång till bredband hemma.

Fyra av fem använder internet redan vid två års ålder.

98 procent av elvaåringarna har en egen mobil.

100 procent i åldersgruppen 12–25 år tittar någon gång på Youtube. Tre av fyra använder Youtube varje dag.

Fyra av fem använder sociala medier.

74 procent använder Facebook som är den mest populära sociala medie-plattformen bland svenskar.

84 procent lyssnar någon gång på musik på internet.

50 procent betalar för musik på internet. Bland dem upp till 25 år är siffran 77 procent.

46 procent betalar för film över internet.

45 procent lyssnar på podcasts.

77 procent använder tv-kanalernas playtjänster.

22 procent av internetanvändarna i åldrarna 18 och uppåt uppger att de någon gång använder fildelningstjänster.

Källa: Internetstiftelsen i Sverige, IIS

ANNONS