Tankfartyg på grund utanför Göteborg

Ett 130 meter långt tankfartyg gick på grund norr om Brännö på lördagen. Olyckan innebar inget utsläpp och efter att ha undersökts av dykare kunde fartyget fortsätta mot Danmark på kvällen.
– Det var bara stålskador så hon fick tillstånd att segla vidare. Vi räknar med ett par tre dagar på varv, säger Tryggve Möller, vd på Tärntank ship management.

ANNONS
|

Det var vid 15-tiden på lördagen som det 130 meter långa fartyget gick på grund i Gäveskär, norr om Brännö i Göteborgs skärgård.

– De behöver hjälp att komma loss ifrån grundet och få ordning på styrningen, sa Lotta Nilsson, assisterande sjöräddningsledare.

Kunde inte styra

På väg ut från Göteborg på väg mot Danmark fick fartyget ett maskinhaveri på grund av ett strömavbrott och förlorade manöverförmågan.

Vid grundstötningen var 14 personer ombord, men ingen skadades vid olyckan och det finns ingen misstanke om brott.

Både Sjöräddningen och Kustbevakningen larmades till platsen. Sjöräddningen var på plats med lotsbåtar för att få loss fartyget och Kustbevakningen skickade ut en båt för att kontrollera att eventuella läckage.

ANNONS

Tankfartyget byggdes 2008 och transporterar vanligtvis oljeprodukter i Skandinavien och norra Europa. Vid grundstötningen hade fartyget dock inte någon last ombord.

Kustbevakningen på plats

Birgitta Andersson, vakthavande befäl vid Kustbevakningen, säger att det inte finns några tecken på utsläpp, men att Kustbevakningen har skickat ut ett fartyg och flyg för att kontrollera vattenområdet.

Strax efter klockan 16 blåste tankfartyget av grundet och bogserades bort för att ankras upp utanför Rivö.

Tryggve Möller, vd på Tärntank ship management på Donsö som äger fartyget, säger att det ser ut att ha klarat sig utan några större skador och att grundstötningen inte påverkar företaget i någon större utsträckning.

– Vi har system som ska ta hand om detta. Hon kom loss i stort sett själv och det ska inte vara några oljeutsläpp eller personskador. Det är mycket tacksamt att vi har båtar som klarar detta, säger han.

Ska undersökas av dykare

Under lördagskvällen undersöktes fartygets skrov av dykare. Därefter gjorde representanter från Transportstyrelsen och Kustbevakningen bedömningen att fartyget kunde fortsätta för egen maskin ner mot Danmark.

– Det fanns en lots ombord vid själva tillfället då fartyget fick maskinproblem och började driva. Så via lotsen har vi också fått en bra bild av vad som har hänt och det finns ingen misstanke om något brott, säger Valdermar Lindekrantz, kommunikatör vid Kustbevakningen.

ANNONS

Vid 22-tiden på lördagskvällen fortsatte fartyget för egen maskin mot danska Odense där det nu kommer att gå in på varv för reparationer.

– Vi tappar lite intäkter när hon är borta på service, men det är inte så alarmerande. Det var bara stålskador och vi är tacksamma att fartygen är förstärkta som gör att de klarar sånt här, säger Tryggve Möller.

2015 kolliderade samma fartyg med passagerarfärjan Stena Jutlandica i Göteborgs skärgård. Statens haverikommission slog fast att kollisionen orsakades av missförstånd i kommunikationen i samband med bristfällig planering av fartygens möte.

Kollisionen rev upp ett hål i skrovet på färjan som dock kunde ta sig in i hamn för egen maskin. Inte heller vid den olyckan skadades någon.

ANNONS