Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/14

Sveriges första elflygplan tog besökte Ljungskile

Det susade ordentligt vid Backamo flygklubb i Ljungskile under lördagen, då det var dags för en av vårens första flygträffar. Piloter och plan från olika delar av Västsverige kom på besök – däribland Sveriges första elflygplan.

Ljudet av de surrande propellrarna och motorerna hörs först på håll. Sedan ser man planen torna upp sig på himlen innan de kommer in för landning på det stora gräsfältet. Små flygplan i olika modeller och färger ställer sig på rad intill hangarerna på Backamo flygklubb.

– Att flyga är en färskvara, det är något man måste hålla igång. Oftast kan man inte flyga lika mycket under vintersäsongen, säger Thomas Björk, ordförande för Backamo flygklubb.

Lördagens flygträff blir en kombination av en våruppvärmning och en gammal hederlig grillträff. Piloterna får även träna sin precision i en ”landningstävling”. På start- och landningsbanan markeras en så kallad ”nollinje” som piloterna ska försöka landa så nära som möjligt på.

Thomas Björk berättar att han faktiskt tidigare varit flygrädd. Hans väg in i flygvärlden började därför med att flyga modellflygplan. Genom en egenmonterad kamera på planet och videoglasögon med gyroskop kunde han närma sig känslan av att vara i luften.

– Jag höll på ganska länge, men sen kände jag att inte kunde komma längre med ett modellplan. Så då ville jag prova på riktigt, säger han och fortsätter:

– Jag glömmer nog aldrig första gången jag flög själv. Det är en stor känsla, säger Thomas Björk.

Han sökte sig till Backamo flygklubb 2013, och tre intensiva månader senare hade han skaffat sig ett flygcertifikat. Thomas Björk skaffade även sig ett eget plan och fortsatte flyga med klubben. Men idag är det planet sålt och nu flyger han mest med klubbens egna kärror.

Flygrädslan är numera borta – så länge han själv är den som flyger planet.

– Att kliva in i ett långt aluminiumrör med knappt någon sikt och ingen kontroll är fortfarande inte så kul, skrattar han.

Det är flera piloter under dagen som säger liknande saker. Det känns roligast, och tryggast, när man själv har kontroll på planet. Men att vara lite nervös är även en bra grej, enligt vissa.

– Det är när du börjar hävda att du kan allt som du ska akta dig. För mycket självsäkerhet gör att man riskerar att inte vara lika skärpt, säger piloten Axel Karlsson-Kraft.

Norra Europas första elflygplan kom på besök

En lite extra speciell ankomst får alla att samlas vid en av hangarerna. Det är Sveriges och norra Europas första elplan från Säve flygplats som precis har landat. Ut ur planet stiger piloterna Måns Theorin och Andreas Martin, som är ordförande respektive medlem i Aeroklubben i Göteborg.

– Det här är en game-changer. Det är så kul att vara med från början och att även kunna påverka framtiden med de här planen, säger Måns Theorin.

Aeroklubbens flygskola är norra Europas första skola att utbilda piloter i elektriska flyg. Elplanet har införskaffats av byggkoncernen Serneke, med understöd från Naturvårdsverkets satsning ”Klimatklivet”.

– Energimässigt så drar en elbil mer el än vad elplanet gör, säger Måns Theorin.

Flygturen från Säve till Ljungskile kostade bara några kronor, jämfört med de hundralappar det hade kostat för flygbränslet för ett fossilt plan i liknande storlek. Dessutom sponsras de av Göteborgs energi och laddar elplanet på Säve med el från solceller.

– Det är helt koldioxidfritt att flyga planet när det står på Säve, säger Andreas Martin.

På Backamo flygklubb finns det en laddare för planet, som påminner om en man använder för att ladda elbilar. Måns Theorin och Andreas Martin hade gärna sett fler elplan-laddare på de mindre flygplatserna i Västsverige, som till exempel i Strömstad och mer söderut i Sverige.

– Det är ett plan som är oerhört effektivt, och det kommer bli ännu mer energisnålt, säger Andreas Martin.

I framtiden hoppas man att kunna utveckla elflygplan som kan ta fler passagerare på reguljära flygsträckor.

– Vi ser vilken utveckling det varit på elbilar, i början fanns det en stor tveksamhet men nu är det flera företag som ser det som framtiden. Naturligtvis kommer den energiutvecklingen spilla över. Det här bara början, säger Måns Theorin.