Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Under veckan har tågtrafik på Bohusbanan fått ställas in på grund av kopparstölder. Sammanlagt har drygt två kilometer koppar stulits. Bild: David Scherman

Stopp i tågtrafiken – två kilometer koppar har stulits

Under natten till fredag har någon eller några återigen stulit koppar från ledningar som tillhör tågtrafiken i norra Bohuslän. Det påverkade avgångar på sträckan Göteborg - Strömstad under fredagen. Under veckan har nu drygt två kilometer koppar stulits.

Under fredagsmorgonen och vid lunchtid stod tågtrafiken still efter en ny kopparstöld. Samma sak inträffade i onsdags. Även under torsdagen ställdes avgångar in av samma anledning, men sedan meddelade Västtrafik att det inte hade skett några stölder och trafiken sattes återigen igång.

– Vi fick till oss att det var ett falskt larm, så det är lite oklart hur det låg till. Men nu har det skett nya stölder under natten. Felet upptäcktes 00.23, säger Blomquist.

Under eftermiddagen har problemet åtgärdats och tågen rullar på enligt tidtabell.

LÄS MER: Kopparstöld satte stopp för tågtrafik

LÄS MER: Falskt larm om kopparstöld påverkade tågtrafiken

Drygt två kilometer koppar har stulits

Kopparledningarna längs Bohusbanan är sedan 2017 dna-märkt. Det betyder att en osynlig vätska har penslats på ledningarna och som identifierar metallen som tillhörande Trafikverket.

Märkningen gjordes efter upprepande kopparstölder längs sträckan.

– Sen dess har det varit väldigt lugnt fram till en månad sedan. Då var det kopparstölder ett par nätter på Lysekilsbanan och nu händer det igen längs Bohusbanan, säger Annika Knutsson, projektledare på Trafikverket.

Hon berättar att det har varit stölder två gånger under veckan. Veckans första stöld gjordes på sträckan mellan Munkedal och Uddevalla. Nattens stöld har inträffat i närheten av Tanum. Torsdagens påstådda kopparstöld var alltså ett falskt larm till Västtrafik. Sammanlagt har tjuvarna stulit drygt två kilometer koppar.

Hur agerar ni nu?

– Det vi gör först och främst är att åtgärda problemen och ser till att få igång trafiken. Sedan polisanmäler vi stölderna enligt rutiner och så försöker vi bevaka sträckan i den utsträckningen vi kan, förklarar Annika Knutsson.

För att förhindra framtida stölder installeras nya ledningar av aluminium, som har ett avsevärt mindre värde vid försäljning.