Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Daniel Reinhardt
Bild: Daniel Reinhardt

Sociala medietjänster låg nere – stora problem för Facebook och Instagram

Under måndagseftermiddagen drabbades flera sajter och tillhörande appar av tekniska problem. Vid midnatt var problemen åtgärdade efter ett avbrott på nästan sju timmar.

På måndagseftermiddagen har användare över hela världen haft problem med tjänster så som Facebook, Instagram, Whatsapp och Messenger, uppgav Aftonbladet. Även appen Wordfued ska ha legat nere, enligt rapporter.

”Rapporter indikerar att Facebook kan vara drabbat av ett omfattande avbrott, något som kan påverka din tjänst”, skrev Downdetector som är en hemsida som samlar in statusrapporter från flera källor.

Låg nere i sju timmar

Själva problemet startades vid klockan 17 på eftermiddagen och pågick i nästan sju timmar. Sajterna och apparna började sakta med säkert att fungera vid midnatt igen.

"Vi är medvetna om att vissa människor har problem med att komma åt våra appar och produkter. Vi arbetar för att komma tillbaka det normala så snabbt som möjligt och ber om ursäkt för eventuella besvär", skrev Facebook på Twitter vid 18.23 på måndagen.

Sedan Facebook kraschat har hashtaggen #facebookdown börjat trenda på Twitter. Även Instagram har börjat dela hashtaggen #instagramdown.

Facebooks nät har försvunnit från internet

Säkerhetsexperten Brian Krebs skriver på Twitter att det handlar om att domänen facebook.com har slutat fungera, vilket också innebär att mejl-adresser och flera interna verktyg som innehåller facebook.com inte längre fungerar.

Expressen har pratat med Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

– Det är lite som att kartan har försvunnit. Så våra datorer hittar inte till Facebook just nu. Den delen av Facebooks nät har helt enkelt försvunnit från internet för tillfället. De kan ju lägga ut det igen och det är väl det som kommer att hända igen så fort de får ordning på det, säger Måns Jonasson.

Enligt hans uppfattning verkar det handla om ett handhavandefel, snarare än en attack.

New York Times har pratat med två anonyma personer som jobbar på Facebooks säkerhetsavdelning. De säger till tidningen att det inte är troligt att problemen beror på en attack, för infrastrukturen bakom apparna är för olika för att en attack ska kunna slå ut Facebook, Messenger, Instagram och WhatsApp samtidigt.

Många användare är beroende

Anställda på Facebook kommer inte heller in i företagets lokaler eftersom deras passerkort inte fungerar, enligt uppgifter till New York Times.

– Med den information vi har i nuläget bedömer mitt team att det handlar om ett tekniskt fel, snarare än en cyberattack, säger även säkerhetsexperten Marcus Murray, grundare av cybersäkerhetsföretaget Truesec, till TT.

Enligt Brooke Duffy, lektor vid amerikanska Cornell University, är det inte en slump att många användare är beroende av Facebook idag. Efter måndagens avbrott blev det extra tydligt.

”Det senaste årtiondet har Facebook gjort flera saker för att bli en fast punkt i våra dagliga liv: Vi förlitar oss på tjänsterna, inte bara för att kommunicera, utan också för att få information om allt från lokala tillställningar till global publik”, sade Brooke Duffy i en mejlintervju med TT.