Segelbåt blev av med rodret – då kom Ostindiefararen Götheborg till undsättning

Det var i tisdags som en segelbåt i engelska kanalen gjorde ett nödanrop på radion då man blivit av med rodret och drev fritt i havet.
Personerna på segelbåten blev nog förvånade när de i sin nöd möttes av ett segelfartyg från 1700-talet.

ANNONS
|

Ostindiefararen Götheborg är under våren ute på en resa i Europa. När fartyget i tisdags var på väg till ön Jersey i engelska kanalen hörde man ett nödanrop från radion. En segelbåt utanför den franska kusten hade blivit av med sitt roder och drev fritt ute på öppet hav.

– Det var en liten segelbåt från Belgien som var på väg ned till Frankrike. Under vägen hade deras roder lossnat och då hade de kontaktat en kustradiostation i Frankrike som gått ut och frågat om någon kunde hjälpa och det är man ju skyldig till, säger Torben Hildemar, kapten på Ostindiefararen Götheborg.

ANNONS
Torben Hildemar, kapten på Ostindiefararen Götheborg, på plats på kanalön Jersey
Torben Hildemar, kapten på Ostindiefararen Götheborg, på plats på kanalön Jersey Bild: Foto: Privat

Ostindiefararen var närmaste fartyg

Då Ostindiefararen var det fartyg som befann sig närmast segelbåten kunde man byta kurs och hjälpa segelbåten.

– Vi manade ut vår förtöjningstross som de kopplade sig fast i. Sen kunde vi bogsera segelbåten. De är nog glada över att någon kunde hjälpa dem. Det var grov sjögång så de sov nog inte många minuter den natten, säger Torben Hildemar och fortsätter:

– Vi behövde byta kurs och seglade in mot franska kusten. Men vi hade enligt schemat en dag till godo så vi kom fram till Jersey i tid.

Efter att man lyckats koppla fast segelbåten bogserades den under natten och kunde under onsdagsförmiddagen tas hand om av den franska sjöräddningen som bogserade den vidare in i hamn. Ostindiefararen kunde därefter fortsätta resan till Jersey.

Ostindiefararen Götheborg.
Ostindiefararen Götheborg. Bild: Lasse Edwartz

Första gången för Ostindiefararen

Enligt Torben Hildemar är det första gången som Ostindiefararen har fått komma till undsättning.

– Vad jag vet är det fösta gången som ostindiefararen har hjälpt en båt i nöd så det är lite skoj. Vi har ju mycket folk ombord och de tyckte att det var jättespännande och var ute på däck och kollade på manövern.

Torben berättar att arbetet med koppla fast och bogsera segelbåten ska ha gått utan större problem, men att man behövde iaktta stor försiktighet.

ANNONS

– Det är inte lätt att komma till en liten båt med kraftig blåst och vår stora rigg. Så man får ju vara försiktig så man inte driver med vinden och skadar någon.

Har ni pratat med ägarna till segelbåten efteråt?

– Nej vi har inte hört från dem ännu. Vi har en fransk styrman på båten som pratade med dem via radio och han har gett dem våra kontaktuppgifter så vi kanske kommer höra något från dem snart. Men de är nog trötta för de har sov nog inte på ett och ett halvt dygn.

Nu fortsätter resan hem till Göteborg

Efter att Ostindiefararen lämnar Jersey den 2 maj fortsätter resan, via Rotterdam och Hamburg, hem till Göteborg där fartyget ska delta i stadens 400-årsjubileum. Den 2 juni anländer Ostindiefararen till Göteborg och kommer då skjuta salut från älven.

Fakta: Ostindiefararen Götheborg

Ostindiefararen Götheborg är en replika på den ostindiefarare som vid hemkomsten från Kina 1745 förliste utanför Göteborgs hamninlopp.

Dagens skepp blev färdigbyggt 2005, men i huvudsak med samma material och metoder som användes under 1700-talet.

När skeppet är ute på havet försöker man använda seglen så mycket som möjligt. Men fartyget är också utrustad med maskiner och annan modern teknologi som används när det är nödvändigt.

Sedan dagens ostindiefarare begav sig ut på sin jungfruresa 2005-2007 har skeppet genomfört nio olika expeditioner runt om i världen.

Källa: Ostindiefararen Götheborg

LÄS MER:Sveriges västkust – 100 år av sjöfart i 101 historiska bilder

ANNONS