Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/7

Psykiaterns bästa råd för att orka med coronakrisen

"Vi kommer att klara det här, och vi kommer definitivt att vara starkare nästa gång vi får en kris."
Orden är Harald Aiffs, överläkare på psykiatrin i Varberg. Han ger sina bästa tips på vad du ska göra för att må psykiskt bättre i den kris vi nu befinner oss i – och ger hopp om en ljusare framtid.

Många har det kämpigt nu i spåren av coronaviruset, oron över att bli sjuk eller förlora jobbet är stor hos många. Men det finns saker man kan göra för att orka. Det är vår och solen skiner, och solljus ska vi tanka nu, menar Harald Aiff, överläkare på psykiatrin i Varberg.

"Gå ut men håll säkerhetsavstånd"

– Jag tycker det är väldigt positivt att gå ut i solen, men håll säkerhetsavstånd från andra. Att gå i skogen och naturen är bra för psyket.

Enligt SMHI kommer det att bli strålande sol över Västsverige hela veckan. Och som det ser ut nu, kommer även helgen bli solig. Harald Aiff menar att vi hade mått ännu sämre om det varit grått, mörkt och regnigt.

– Tur att vi haft sol i veckan.

Frossa inte i coronanyheter

Vi översköljs alla av nyheter om coronaviruset just nu och Harald Aiff menar att eftersom folk är extra stressade på grund av corona, är det viktigt att inte frossa i nyheter om viruset.

– Checka mobilen någon gång om dagen. Låt dig inte översköljas av allt utan lev mer som vanligt, annars leder det till extra oro och sömnproblem. En del dricker alkohol för att dämpa oron, det ska man absolut inte göra, tvärtom.

Håll dig sysselsatt

Många lever i ovisshet nu om sin framtid och jobb, då är det bra att inte fundera och oroa sig för mycket menar han, för det leder inte till någonting. Hans råd är att man ska försöka distrahera sig istället: städa, laga mat, vara ute i trädgården – helt enkelt hålla sig sysselsatt.

För att inte gå ner sig fullständigt nu, är det även viktigt med rutiner, säger Harald Aiff.

">
Harald Aiff, överläkare på psykiatrin i Varberg, tycker att vi ska försöka fokusera på det som gör oss glada och inte frossa i nyheter om corona. Bild: Privat

– Trots att det bär emot, ska man göra det ändå. Och sömn är viktigt, att man går och lägger sig och går upp samma tid. Man ska äta, och inte dricka kaffe sent. Timmen innan man lägger sig ska man inte läsa de senaste nyheterna om corona för då är det lätt att man börjar älta och får svårt att sova.

Håll kontakten med när och kära

Att fortsätta hålla kontakt med vänner, till exempel via Skype eller Facetime, och träna – hemma eller utomhus – är andra saker som är bra att göra för att orka. Man ska försöka fokusera på saker som man blir glad av, menar han:

– Gå ut och titta på vårblommorna som slagit ut, njut av våren, var tacksam, lyssna på fågelsången, ät en god måltid, se en kärleksfilm – men kolla inte på den värsta katastroffilmen. Det här är något man måste jobba aktivt med – inte för att fly verkligheten, utan för att orka med den.

Kommer vår rädsla och panik att gå över?

– Det kommer den att göra, paniken och rädslan kommer gå över innan coronan, för vi orkar inte känna rädsla och panik hur länge som helst, utan vi vänjer oss vid situationen, och kan leva ett normalt liv trots hur situationen ser ut.

Vad ger folk mest energi och styrka nu?

– Viktigast är att hålla kontakten med nära och kära, om än via Skype, för vi är inte ensamma, utan sitter alla i samma båt. Och det finns bara en fiende, och det är viruset.

Harald Aiff avslutar med att ge oss alla hopp:

– Vi kommer att klara det här, och vi kommer definitivt vara starkare nästa gång vi får en kris. Och när vi får en kris i samhället igen, kommer vi vara förberedda och klara det ännu bättre.

Psykiaterns bästa råd i coronatider:

• Det är bra att komma ut i naturen, både solljus och fysisk aktivitet hjälper mot ångest och nedstämdhet.

• För "hemmajobbare": Försök att hålla på rutiner, se till att få frisk luft, motion och sol varje dag.

• Använd alkohol sparsamt, men ta gärna mycket på händerna ;-).

• Tänk på sömnen: Titta inte på nyheter precis innan du ska sova.

• Kolla kanske bara coronanyheter en gång om dagen, för att inte ständigt tänka på krissituationen.

• Umgås med folk via Skype, Facetime eller annan videofunktion.

• Tänk på vad du själv kan bidra med: Handla åt äldre, ring upp en bekant.

• Förhoppning inför våren: När temperaturen går upp kommer troligtvis virusaktiviteten att minska i samhället.

• Följ officiella rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.