Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

"Allting håller högsta kvalitet och vi är övertygade om att båten kommer att bli ett fantastiskt verktyg" Bild: Mats Ryde, SSRS

Ny sjöräddningsbåt byggd för massevakuering

Sjöräddningssällskapet har fått en helt ny räddningsbåt avsedd för massevakueringar. Båten är den första i sitt slag och utformad att ta ombord långt över hundra personer vid nödsituationer.

Den drygt 15 ton tunga båten är byggd för att ta ombord upp till 150 personer vid nödläge och massevakuering. Den är även utrustad med en brandkanon som kan pumpa ut 1500 liter vatten i minuten.

Båten namngavs och invigdes på Orust den 12 juli, men beräknas inte vara helt färdigbyggd förrän i mitten av oktober. Lars Samuelsson är ansvarig för byggnationen och är redan nöjd med resultatet.

– Allting håller högsta kvalitet och vi är övertygade om att båten kommer att bli ett fantastiskt verktyg, säger Samuelsson.

Kostade 15 miljoner

Utöver massevakueringar kommer båten även att fungera som en räddningsenhet för alla typer av utryckningar.

– Kapaciteten för att bära med sig människor vid en massevakuering är en av alla förmågor som båten har, säger han.

Sjöräddningssällskapet drivs av helt och hållet av ideella krafter och får inga bidrag från staten. Båten kostade omkring 15 miljoner att bygga och det är familjen Rassy som har stått för kostnaderna.

– Det är en 15-meters båt som vi aldrig tidigare har haft, och de nya båtarna i klassen kommer att heta "Hallberg-Rassy-klassen”, säger Sjöstedt, som kallar nytillskottet för "2020-talets räddningsbåt."

Ska på turné

När båten är helt färdigbyggd i oktober ska den ut på en uppvisningsturné. Därefter ska den stationeras vid Käringön, där räddningstjänstens övriga båtar ligger.

För familjen Rassy var det en självklarhet att investera i projektet.

– En sådan här båt är ju någonting som alla människor kommer ha nytta av i flera decennier framöver, säger Magnus Rassy, koncernchef på Hallber-Rassy.

Sjöräddningssällskapet har idag 73 olika stationer runtom i Sverige och 2200 frivilliga livräddare. De bygger och beställer själva sina räddningsenheter som är speciellt framtagna för att rädda liv till sjöss.

Fakta om nya Sjöräddningsbåten:

Längd: 15,3 m

Bredd: 3,9 m

Djupgående: 1 m

Material: Byggd i komposit

Deplacement: 15 ton

Motorer: 2x650 hk Scania dieselmotorer, drivande 2xMJP X350 vattenjet

Fart: 34 knop

Aktionstid: 10 timmar

Besättning: 3-5 personer

Konstruktör: Profjord, Swedeship & Sjöräddningssällskapet

Byggd av: Swede Ship Marine, Tjörn