Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/7

Motorvägen avstängd i nio timmar vid Hud

Strax efter sju på torsdagsmorgonen miste långtradarchauffören i den danskregistrerade bilen herravälden över fordonet. Det tunga ekipaget gled ner diket och körde sedan, före eller efter detta, hårt mot mitträcket, som utgörs av vajerkonstruktioner.

Bilen var på väg söderut och ungefär vid Huds Moar inträffade olyckan. Chauffören har haft en skräckupplevelse, när bilen kastades fram och tillbaka, för att slutligen böja sig med dragbilen bakåt i förhållande till släpet.

Bärgningspersonal på plats berättade för Strömstads Tidning att man pumpat ur 800 liter diesel ur bilen, som dock rymmer 1200 liter. Ett omfattade saneringsarbete pågick därför under dagen på körbanorna på båda sidor om mitträcket. Några personskador uppkom aldrig och som tur har ingen annan bilist kört in ekipaget.

Lastbilen var lastad med kartongmaterial. Trafiken fick ledas in på gamla E 6, förbi olycksplatsen på motorvägen. Den gamla vägen är inte byggd för all den trafik som passerar här i dag, och blev snabbt tungt belastad av hundratals lastbilar. Trafikverket lovade att motorvägens skulle öppnas vid 16-tiden igen på torsdagen och det kunde man hålla.

Liknande olyckor har inträffat just här tidigare. På hösten 2012 kom en polskregistrerad bil för nära vajerräcket och fastnade i detta. Inte heller då skadades någon person som färdades i bilen. Däremot gick bilen sönder, precis som den som körde in i räcket på morgonen idag.

Då 2012 sade vakthavande befäl vid polisen i Strömstad att "vi tycker att vajerräcket sitter för nära vägbanan. Det är väldigt lätt att fastna där, bara man kommer en liten bit utanför vägbanan."

Men dagens trafikmängd just här förbi Strömstad och Tanum är idag mycket större än för sex, sju år sedan.

– Den senaste trafikmätningen vi har gjort där vid Hud och Tanum visar att det passerar 7 300 fordon där varje dygn på motorvägen, berättar Sofia Lindahl vid Trafikverkets presstjänst.

1 400 av de bilarna är tunga lastbilar mer minst 10 tons boggitryck.

Sofia Lindahl säger också att man är medveten om att den stora trafikmängden som går på motorvägen kan bli bekymmersam att leda över på mindre vägar, i händelse av totalstopp på motorvägen.

–Det är ett problem vi har och diskuterar ofta. Till exempel gamla E6 är inte byggd för att klara den trafikmängden.