Mikael Oscarsson (KD), försvarspolitisk talesperson för KD, väcker interpellation om informationen inom regeringen om IT-skandalen på Transportstyrelsen. Arkivbild
Mikael Oscarsson (KD), försvarspolitisk talesperson för KD, väcker interpellation om informationen inom regeringen om IT-skandalen på Transportstyrelsen. Arkivbild

M: Allt mer obegripligt

Moderaterna reagerar nu på att dåvarande statssekreterare Ann Linde (S) fick information om skandalen på Transportstyrelsen redan i september 2015.

ANNONS
|

Ann Linde, som i dag är EU-minister, bekräftade för TT i torsdags att hon i september 2015 fick veta att Säpo var "mycket oroligt" över vad som pågick på Transportstyrelsen och att man skulle inleda en tillsyn. Månaden därpå fick hon veta att Säpo rekommenderade ett omedelbart stopp för outsourcingen av IT-verksamheten.

Nya frågor

Trots detta agerade inte justitiedepartementet. Ansvarig minister, Anders Ygeman (S) fick inte ens veta något förrän i januari 2016.

- Lindes besked väcker nya frågor. Vad vidtog hon för åtgärder som statssekreterare hos Ygeman för att försöka stoppa detta? säger Hans Wallmark.

ANNONS

- Det blir också mer och mer obegripligt varför ingen informerade landets statsminister om rikets säkerhet. Det väcker också frågan när andra statssekreterare, som de hos statsministern, fick informationen, säger Wallmark.

Sen information

Det handlar framför allt om Emma Lennartsson, som enligt Stefan Löfven informerade honom först i januari 2017. Då får ansvarig minister, Anna Johansson (S), också informationen. Det är också först då regeringen entledigar Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren utan att ange orsaken. I juli blir det känt att hon begått brott i datahanteringen.

TT har sökt Emma Lennartsson, men hon vill inte svara på några frågor. TT har även sökt den förre statssekreteraren hos dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S), Erik Bromander, utan resultat.

Offentlig debatt

Kristdemokraternas försvarspolitiska talesperson Mikael Oscarsson, som är den som KU-anmält regeringen för skandalen på Transportstyrelsen, vill nu ha en debatt med EU-minister Ann Linde (S) i riksdagen. Han väcker därför en interpellation om vilken information hon fick och vad hon gjorde med den.

- Jag tycker att det är viktigt att få en offentlig debatt om regeringens tjuvhållande av informationen, säger Oscarsson till TT.

ANNONS
TT
Bakgrund

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

Flera gånger under 2015 beslutar generaldirektör Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften.

I september informeras justitiedepartementet om Säpos oro över att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

18 december 2015 tar IBM över driften trots Säpos varningar.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren på misstanken att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter. Då får även inrikesminister Anders Ygeman (S) information om händelsen.

I mars 2016 informeras försvarsminister Peter Hultqvist (S) om säkerhetsbristerna.

I början av januari 2017 får statsminister Stefan Löfven (S) och infrastrukturminister Anna Johansson (S), som ansvar för myndigheten, vetskap om problemen.

I slutet av januari får Ågren sluta med motiveringen att "regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas".

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens styrelseordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering KU-anmäls av Mikael Oscarsson (KD).

Den 19 juli rapporterar DN att det bland uppgifterna funnits information som möjliggör spårning och registrering av individer med hemliga adresser och skyddad identitet.

Den 21 juli öppnar oppositionen för misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd. Dagen därpå, den 22 juli, öppnar även Sverigedemokraterna för att väcka eller stödja en misstroendeförklaring och den 23 juli ansluter sig även Vänsterpartiet.

Efter flera informationsmöten med de inblandade ministrarna tycker Alliansen inte att de förklaringar som regeringen Löfven har fört fram håller. Den 26 juli meddelar de att de kommer väcka misstroendeförklaring mot tre ministrar.

Den 27 juli meddelar Stefan Löfven att regeringen ombildas. Tre statsråd lämnar regeringen: Anders Ygeman, Anna Johansson och Gabriel Wikström. Tomas Eneroth blir ny infrastrukturminister och Heléne Fritzon ny migrations- och biträdande justitieminister.

Källor: Dagens Nyheter, Expressen, regeringskansliet

ANNONS