Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Larmet från 112: Granskningen i korthet

GP har i en rad artiklar granskat hanteringen av ambulanslarm i Västra Götalandsregionen. Kostnaderna har på några år flerdubblats och fortsätter att skena. Regionens satsning skulle leda till högre kompetens, effektivare resursanvändning och bättre patientsäkerhet. Men flera av de utlovade resultaten har hittills inte förverkligats och människor har råkat illa ut när de ringt 112.

3 september

Vid flera tillfällen har patienter med livshotande tillstånd fått felbedömningar och jämfört med förra året tar det nu en minut längre för ambulanserna att komma fram till patienter med akut livshotande tillstånd.

LÄS MER: Här har Sjukvårdens larmcentral gjort felbedömningar

LÄS MER: Skulle bli säkrare att ringa 112 – längre väntetid vid livsfara

När 4-åriga Edith hade fått huvudet spräckt av en tung blomkruka lade sjuksköterskan som bedömde samtalet på luren.

LÄS MER: Edith trodde hon skulle dö – 112-sköterska lade på luren

89-årige strokedrabbade Verner fick vänta över två timmar på ambulans och blev förlamad.

LÄS MER: Verner tvingades vänta i timmar på ambulans – blev förlamad

4 september

Sjukvårdens larmcentral skulle svara på alla vårdsamtal till 112 inom 30 sekunder. De klarar inte ens hälften. Skattebetalarna får ”böta” miljonbelopp varje månad för misslyckandet.

LÄS MER: Notan för regionens misslyckande: Miljonböter varje månad

Under ett dygn kommer det in hundratals samtal till Sjukvårdens larmcentral. Vid flera tillfällen under sommaren har det bara varit en sjuksköterska på plats för att besvara dem.

LÄS MER: Ensam sjuksköterska svarade på 112 för hela Västra Götaland

Omorganiseringen har blivit en miljonsmäll för sjukhusen. De måste skära ner och patienterna riskerar att drabbas.

LÄS MER: Kostnaden slår på sjukhusen – "dyrt experiment"

5 september

25 anställda har slutat, motsvarande omkring en tredjedel av hela personalstyrkan. Det har bland annat varit för att de känt att situationen på Sjukvårdens larmcentral gjort dem farliga för patienterna.

LÄS MER: 25 anställda har slutat: "Kände att legitimationen var på väg att ryka"

Kraven på personalens erfarenhet och kompetens sänktes betydligt när det blev svårt att rekrytera personal. Undersköterskor hanterar akuta ambulansbeställningar och regionens enda ambulanshelikopter. Flera sjuksköterskor har ingen tidigare erfarenhet från liknande arbete. Ändå fick en mycket erfaren sjuksköterska inte jobb på Sjukvårdens larmcentral. Personen hade tidigare uttryckt sig kritiskt i media.

LÄS MER: Oerfarna gör livsavgörande bedömningar på larmcentralen

Gisela, 49, föll ihop på gatan i ett kraftigt krampanfall, men fick ingen ambulans. Hon blev liggande, med blod och fradga som kom från munnen.

LÄS MER: Gisela föll ihop på gatan i krampanfall – hänvisades till vårdcentral dagen efter

7 september

Redan i höstas fick de ansvariga politikerna en skarp varningssignal – tjänstemännen trodde inte på projektet och ville skrota det. Ändå röstade politikerna för att gå vidare.

LÄS MER: Tjänstemännen ville skrota Sjukvårdens larmcentral – politikerna gick vidare ändå

Det kan nu bli aktuellt att lägga ned verksamheten, enligt ordföranden för Hälso- och sjukvårdsstyrelsen Jonas Andersson (L), som känner sig lurad av de ansvariga för projektet.

LÄS MER: Toppolitikern om Sjukvårdens larmcentral: ”Känner mig lurad”

Samtidigt säger verksamhetschefen att politikernas förväntningar är orimliga och uppdraget är omöjligt att utföra med förutsättningar som de har fått.

LÄS MER: Larmcentralens chef: "Politikernas förväntningar orimliga"

15 september

Både chefer och medarbetare vittnar om en infekterad konflikt mellan Sjukvårdens larmcentral och SOS Alarm, där bolaget uppges göra allt för att sabotera för regionens satsning. Ett sätt ska vara att skriva stora mängder avvikelser på oväsentligheter. Liknande konflikter har uppstått även i andra delar av Sverige.

LÄS MER: SOS Alarm anklagas för att sabotera för Sjukvårdens larmcentral

Dåligt och oprofessionellt bemötande, ambulanser som inte skickas ut i tid och patienter i fara. Sedan regionens larmcentral gick upp i full drift har hundratals avvikelser anmälts – i snitt tre om dagen. GP har gått igenom samtliga avvikelser och även där bekräftas samarbetsproblemen med SOS Alarm.

LÄS MER: Tre avvikelser om dagen på Sjukvårdens larmcentral

LÄS MER: Här har patienter varit i fara de senaste månaderna

Regionens starke man Johnny Magnusson (M) kallar Sjukvårdens larmcentral för ett "haveri"

LÄS MER: Regionens högste politiker om Sjukvårdens larmcentral: ”Ett haveri”

24 september

För att kunna hantera bristerna i verksamheten kräver regionstyrelsen att fullmäktige ger dem mandat att reda i situationen.

LÄS MER: Regionstyrelsens krav efter GP:s granskning: Låt oss ta över