Lägre priser hos Västtrafik gäller året ut – efter politiska turerna

Sänkningen av biljettpriset i april blir av – efter att oppositionen röstat ner sitt eget förslag om att hindra den. – Det kommer att bli en aningen större höjning under de år som kommer, för att kompensera för detta, säger Lars Holmin (M).

ANNONS
|

I januari höjdes Västtrafiks biljettpriser med 2,6 procent, men i slutet av april ska de sänkas tillbaka till förra årets nivå. Lösningen är udda och beror på en politisk strid, där det nya rödgröna regionstyret lade in förslaget om frysta priser i sin tilläggsbudget – efter att beslutet om höjningen redan klubbats.

Turerna har därefter fortsatt, och i februari föreslog alliansen med stöd av SD att sänkningen ska stoppas. I och med att partierna har majoritet i regionfullmäktige hade de kunnat få sin vilja igenom, men nu väljer de att stoppa sitt eget förslag.

ANNONS

– Vi ser hur det har landat och vi ser hur Västtrafik har möjlighet att ändra. Då har vi sagt: låt frysningen vara kvar, säger Lars Holmin (M), vice ordförande i regionstyrelsen.

En enkelbiljett för en vuxen kommer därmed att bli en krona billigare från och med den 23 april, och en månadsbiljett blir 20 kronor billigare.

Moderaterna vill se höjda priser

Lars Holmin menar att det skulle ta tid och energi för Västtrafik att ännu en gång, under samma år, behöva programmera om systemen och genomföra en tredje prisförändring.

Förslaget skulle också ha lett till ännu mer ryckighet då beslutet inte hade kunnat träda i kraft omgående. I stället skulle sänkningen först ha genomförts i april, innan priset på nytt skulle ha höjts någon gång i höst, bedömer Lars Holmin.

– Jag kan förstå att det som resenär blir lite hattigt. Därför hade vi en överläggning och funderade på hur vi kan lösa det på ett annat sätt, säger han.

Moderaterna är ett av de partier som tydligast vill att resenärerna ska betala en större andel av kostnaden för kollektivtrafiken, och har därför varit skarpt kritiskt till det rödgröna styrets beslut.

– Vi tycker fortfarande att det är fel, och tycker det är märkligt att sjukvården ska betala för en kommande lågkonjunktur men inte kollektivtrafiken. Det vi säger nu är att vi ska ta igen den här uteblivna höjningen under de tre åren som kommer efter.

ANNONS

Enligt Västtrafiks prognos väntas självfinansieringsgraden för kollektivtrafiken ligga på omkring 45 procent kommande år. Den grönblå oppositionen vill redan från 2024 höja den till 50 procent.

Ser över finansiering av kollektivtrafiken

Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande, tycker att det är bra att deras prissänkning nu går igenom i april. Hon är samtidigt kritisk till de senaste månadernas politiska turer.

– Det blir väldigt dubbla budskap, så jag välkomnar att vi nu kan gå vidare med den politik som är viktig för rödgrön ledning, och sänka taxorna 2023. Sedan tittar vi på en långsiktig lösning framåt för hela mandatperioden, sett till hur vi kan bygga ut kollektivtrafiken samtidigt som vi ska kunna ha en bra prisbild för dem som reser med Västtrafik.

Oppositionen vill se större höjningar av priset kommande år, hur stor tror du att sannolikheten för det är?

– Det jag ser är att vi nu tar fram en strategi tillsammans, och tittar på hur man långsiktigt kan finansiera kollektivtrafiken. Det finns många sätt att göra det på. Man kan till exempel titta på hur vi ytterligare kan öka andelen som betalar – det är en del som Västtrafik redan i dag har uppdrag om – och man kan också köra mer där det finns en högre självfinansieringsgrad.

ANNONS

Fakta: Västtrafiks priser före och efter sänkningen

Från och med den 23 april sänks biljettpriserna hos Västtrafik med i genomsnitt 2,6 procent, tillbaka till 2022 års prisnivå. Priset för en vuxen, som åker inom en zon, blir då följande (nuvarande pris inom parentes):

Enkelbiljett: 35 kronor (36 kronor)

1 dygn: 115 kronor, ingen sänkning

3 dygn: 230 kronor, ingen sänkning

30 dagar: 815 kronor (835 kronor)

90 dagar: 2 200 kronor (2 255 kronor)

365 dagar: 8 150 kronor (8 350 kronor)

Källa: Västtrafik

LÄS MER:Förseningar kostar Västtrafik miljoner – så mycket betalas ut

ANNONS