Med hjälp av en kalkylator går det att räkna ut hur mycket utsläpp valet av färdmedel och boende under semestern bidrar till. Till höger: Jörgen Larsson, forskarassistent vid Chalmers, som har varit huvudansvarig för innehållet i kalkylatorn.
Med hjälp av en kalkylator går det att räkna ut hur mycket utsläpp valet av färdmedel och boende under semestern bidrar till. Till höger: Jörgen Larsson, forskarassistent vid Chalmers, som har varit huvudansvarig för innehållet i kalkylatorn. Bild: TT/Jörgen Larsson

Kalkylatorn som hjälper dig att semestra mer klimatsmart

Göteborgsbaserade nätverket Klimatsmart semester har tagit fram en kalkylator, som hjälper den som vill att resa mer klimatsmart. Med hjälp av den kan du själv räkna ut vilka utsläpp som ditt val av boende och färdmedel under semestern ger.

ANNONS

Med hjälp av en kalkylator, kan du räkna ut hur mycket utsläpp ditt val av färdmedel och boende under semestern bidrar till. Kalkylatorn är framtagen av nätverket Klimatsmart Semester, bestående av forskare, offentliga organisationer och turistråd i västra Sverige.

Tanken är att projektet ska bidra till en mer hållbar turism och visa på att det går att semestra med en lägre klimatpåverkan. Kalkylatorn, som bygger på studier av svenskars semestervanor, innehåller 100 stycken resetips med olika destinationer, både inom och utanför Sveriges gränser.

– När det är så mycket diskussion om flygets klimatpåverkan, är det en del som reagerar med att de inte vill sluta göra roliga semestrar. Då är de här semestertipsen alla relativt bra ur klimatsynpunkt, menar Jörgen Larsson, forskarassistent vid institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap och fysisk resursteori på Chalmers och huvudansvarig för innehållet i kalkylatorn Klimatsmart Semester.

ANNONS

Beräkningen av utsläpp inom kalkylatorn, baseras på genomsnittsvärden för olika typer av färdmedel och boenden under semestern, inom Norden, Europa och övriga världen. Om du exempelvis skulle göra en sökning efter en ort i Tyskland, anpassar Klimatsmart Semester resmålet till de utsläppssiffror som gäller för den resan.

Charterflyg beräknas ge lägre utsläpp än reguljärflyg, eftersom charterresor generellt sett har en högre beläggningsgrad.
Charterflyg beräknas ge lägre utsläpp än reguljärflyg, eftersom charterresor generellt sett har en högre beläggningsgrad. Bild: TT

Avståndet är avgörande

– Avståndet till resmålet är helt avgörande, oavsett om man väljer flyg, tåg eller bil. Ofta tänker man att tågsemester är bra och att flyg är dåligt, men det är ju minst lika viktigt att tänka på avstånd, säger Jörgen Larsson.

I många fall skiljer sig också utsläppsgraden åt mellan olika typer av samma färdmedel. Olika kategorier av bilar kan exempelvis generera olik mängd utsläpp. Om det är många resenärer som färdas i samma bil, kan det också ses som ett relativt klimatsmart alternativ.

– Är man fyra i bilen så är det ett jämförbart alternativ till tåg, berättar han.

Charterflyg beräknas också ge lägre utsläpp än reguljärflyg, eftersom att charterresor generellt sett har en högre beläggningsgrad, vilket gör att utsläppen från resan kan delas på fler individer. Business class bidrar däremot till desto mer utsläpp, då större andel av flygplanet används till färre personer.

Buss – ett klimatsmart alternativ

Bussen är ofta en doldis i diskussioner kring mer hållbara resealternativ – men i många fall är bussen ett bättre alternativ än både bil, flyg och tåg.

ANNONS

– Inom Europa är buss bättre än tåg, räknat till att bussen har en 60-procentig beläggningsgrad. Den drar inte så mycket, men samtidigt kan man åka väldigt många i en buss, berättar Jörgen Larsson.

Inom många europeiska länder trafikeras fortfarande vissa sträckor av dieseltåg, vilket gör att utsläppen för tågresor i genomsnitt är högre än dem för bussresor. Exempelvis, har många länder i östra Europa fortfarande kvar dieseltåg. Men mer oväntat kanske är att runt 58 procent av Danmarks järnvägar trafikeras av tåg körda på diesel. I Sverige är likvärdig siffra runt fyra procent, enligt uppgifter från Klimatsmart Semesters metodrapport.

Det kan alltså vara en god idé att ta bussen nedåt i Europa. Men inom Sveriges gränser är tåg det bästa valet av färdmedel, sett till mängd utsläpp, enligt resultat från Klimatsmart Semesters studie.

Klimatsmart Semester

Semesterkalkylatorn har tagits fram av nätverket Klimatsmart Semester, som sammanför forskare, offentliga organisationer och turistråd i västra Sverige. Projektet är kopplat till Centrum för turism vid Göteborgs Universitet och Mistra Urban Futures, bestående av göteborgsbaserade institutioner med bas på Chalmers och Göteborgs Universitet.

Tipsen inuti kalkylatorn utgår från Göteborg, men det går att ändra avreseort och anpassa sin egen resa, utefter typ av färdmedel och boende.

Kalkylatorn räknar ut utsläppsnivå baserat på koldioxid (CO2) och koldioxidekvivalent (CO2e).

ANNONS