Även elever som skolkar mer har högre risk att få underkänt. Arkivbild.
Även elever som skolkar mer har högre risk att få underkänt. Arkivbild.

Ensamma elever riskerar lägre betyg

ANNONS
|

Elever som känner sig ensamma eller saknar vänner på rasterna har högre risk att inte få godkänt samma år. Det visar en studie som Friends har gjort tillsammans med Örebro universitet, skriver företrädare på DN Debatt.

"Ensamma barn riskerar att missa möjligheten att studera vidare på gymnasiet", skriver de. Brist på socialt umgänge på rasterna är den faktor som har enskilt störst negativ inverkan på möjligheten att nå grundläggande gymnasiebehörighet, enligt studien.

Även bland de elever som någon gång har varit utsatta för mobbning ökar risken att inte få godkänt i något av kärnämnena med 75 procent, enligt studien. Även elever som skolkar mer löper högre risk att få underkänt.

ANNONS

För att inte tusentals barn kan stå utan gymnasiebehörighet och vänner när sommaren närmar sig kräver Friends tillsammans med forskarna att skolans värdegrund ännu tydligare ska vara en naturlig del av all ämnesundervisning.

I studien har elever i årskurs 4 till 9 svarat på en enkät, vid tre tillfällen mellan 2012–2014, om bland annat kränkningar, skolk, trivsel och trygghet. Totalt handlar det om ett fyrtiotal kommunala skolor i en medelstor svensk kommun.

TT
ANNONS