Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

"Det är när vi samverkar som vi ser effekterna"

Närmare 50 anmälningar om båtmotorstölder har skett till polisen bara i Strömstad och Tanums kommuner hittills i år. Samtidigt beräknar polisen att alla stulna båtmotorer i Sverige under året har ett sammanlagt värde på cirka 300 miljoner kronor. Under tisdagskvällen fick allmänheten chansen att träffa en polis som arbetar mot båtbrottsligheten.

Den mörka, regniga och ruggiga tisdagskvällen i Grebbestad hindrade inte folk från att ta sig ut.

På restaurang Röde Orm samlades lokalbefolkning och berörda båtägare och drog också fullt hus med strax över 90 personer närvarande.

– Inatt är ett sådant riktigt busväder när tjuvarna kan vara ute, inledde Thomas Andersson, polisens båtsamverkan Väst, kvällens möte.

Den båtrelaterade brottsligheten är inte ett nytt fenomen i norra Bohuslän och det är en verklighet många lärt sig att förhålla sig till. Under kvällen visades färsk statistik som konstaterade att:

• 2112 anmälningar om båtmotorstölder har skett i hela Sverige hittills under 2019 (en anmälning innehåller i vissa fall flera motorer)

• 22 av anmälningarna handlar om båtmotorer som blivit stulna i Strömstads kommun.

• 24 av anmälningarna handlar om båtmotorer som blivit stulna i Tanums kommun.

Han listade dessutom hamnarna i både Tanum och Strömstad som varit drabbade av stöldligornas operationer i norra Bohuslän. Men också att polisen räknar med att varje båtmotorstöld i genomsnitt kostar 125 000 kronor.

– Däremot har stölderna minskat här på västkusten, men har ökat på andra sidan. Stöldligorna har drivit österut, konstaterade han, något han tror beror på en ökad båtsamverkan och medveten på västkusten gentemot östkusten som får bort vissa tjuvar.

Sociala mediers genomslagskraft

Under kvällen berättade Thomas Andersson om vilken genomslagskraft sociala medier har varit för att sprida iakttagelser av misstänkta fordon och annat som varit viktigt i utredningssyfte.

Denna typ av båtsamverkan anser han vara god i Tanum, till exempel.

– Vi ser att vi har fått ett väldigt bra tryck med båtsamverkan. Och det ni är duktiga på här i Tanum är att snabbt nå ut med iakttagelser när ni sett något, sade Thomas Andersson.

Men trots detta fortsätter stölderna. Han ställde den retoriska frågan: vem som ska lösa problemet? Tull, polis eller medborgare och fick åhörarnas unisona svar tillbaka:

– Allihopa!

– Precis. Det är när vi samverkar som vi ser effekterna, sade Thomas Andersson, och menade att varje led måste göra sitt yttersta och allt de kan för att få bukt med problematiken.

Kustbevakningen i Strömstad fanns också med under kvällen och berättade om den nya kustbevakningslagen som ger dem förstärkta befogenheter att ingripa och assistera polisen vid polisens förfrågan på ett annat sätt än tidigare, vid till exempel misstänkta stöldbrott i hamn.

Även bröderna Klemming som blev av med sin båtmotor från båten de använt i sin verksamhet vid en stöld berättade sin historia och hur de förstärkt säkerheten med kameror och lås.

Kritiska röster vill ha patrullerande väktare eller polis

Från ett par åhörare lyftes också kritiska röster mot polis och kommun med en patrullerande båtsamverkan och en oro för att tjuvarna skulle kunna gå till attack om de skulle stöta på en patrullerande båtsamverkansgrupp. Och att detta egentligen är en polisiär uppgift.

– Det är en farlig väg att gå, att lägga detta på oss, sade Bengt Klemming, som ville att polis och kommun ska se till att professionella väktare patrullerar hamnarna, istället för att privatpersoner ska göra det, något som fick medhåll av många i lokalen.

Att det hittills funnits några påstötningar mellan båtsamverkansgrupper och tjuvar känner däremot Thomas Andersson inte till, förutom ett liknande fall då en båtmotortjuv gick till att attack mot flera poliser.

En man från en båtklubb i Grönemad berättade om båtsamverkans avskräckande effekt för tjuvarna och att tjuvar aldrig dykt upp när folk patrullerat, endast de gånger de inte patrullerat. De har nu därför gått tillbaka till att patrullera hamnen.