Bulkfartyg brinner utanför Vinga – bogsering förbereds

Ett försämrat väderläge försvårade på tisdagen släckningsarbetet på fartyget Almirante Storni utanför Vinga. Samtidigt har Transportstyrelsen fått besked om att branden minskat i kraft och bogsering till Göteborg förbereds. I hamn kommer branden att utredas av Statens haverikommission.

ANNONS
|

Rederiet är skyldigt att lämna in en bärgningsplan som måste godkännas av Transportstyrelsen och i det här fallet även av Kustbevakningen.

Tidigast på onsdagen kan ett beslut vara klart och i bästa fall kan bogsering inledas i slutet av veckan, tror Claes Hansson, senior fartygsinspektör och tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen.

– Det är många bitar som måste falla på plats. Innan ankaret dras upp måste det ske en besiktning ombord och innan dess måste branden vara släckt, säger han.

Bogseras till Göteborg

Vart fartyget ska bogseras har diskuterats – enligt Claes Hansson finns dock inget bättre alternativ än Göteborg.

– Hamnen är den största i Skandinavien och har alla resurser. Dessutom finns en väl förberedd plan på hur det ska gå till, säger han.

ANNONS

Bogseringen uppges ta åtskilliga timmar och görs helst i dagsljus. Vilken av två farleder som väljs till Göteborg beror på väderförhållanden och vilken trafik som råder i övrigt.

Släckningsarbetet på det 177 meter långa och Liberiaflaggade bulkfartyget Almirante Storni, som ligger nära Trubaduren söder om Vinga, har pågått sedan i lördags. Fartyget var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten. Det är den stora lasten med virke som brinner – inte fartyget i sig.

Vattenkanonerna räcker inte

Vattenkanonerna som vräker vatten över lasten har en dämpande effekt – men kommer inte åt brandhärden i det tätt packade virket. På tisdagen försvårades släckningsarbetet dessutom av sämre väder.

– Det är grov sjö, blåser sydostliga vindar, knappt 12 meter per sekund. Det hårda vädret sliter, vi måste skifta personal och även ha in ny utrustning. Själva släckningsarbetet påverkas dock inte, säger Mattias Lindholm, informatör vid Kustbevakningen.

Även han tror att det kan ett tag tills man kommit så långt som till bogsering.

– Det är många möten och det går långsamt. Men vi tar hela tiden små steg framåt, säger han.

Svårigheten med att komma åt brandhärden inne i själva lasten får insatsledningen att överväga olika släckningsalternativ.

Kustbevakningen försöker via flyg få en så exakt bild som möjligt av branden och räddningstjänsten Storgöteborg bidrar med en drönare utrustad med värmekamera som mer precist kan ge information om var insatsen ska sättas in.

ANNONS

– Skulle branden spridas till fartygskonstruktionen får vi ett akut läge med ökad risk. Dels för att det kan bli någon form av oljeläckage, dels för att det kan bli ett haveri, men där är vi inte än, säger Mattias Lindholm.

På fartyget har man förberett så att den olja som finns ombord kan avlägsnas från tankarna och pumpas över till ett annat fartyg.Orsaken är att man vill undvika att riskera miljön.

Polisen redo för undersökning

Varför fartyget började brinna är fortfarande oklart.

– Det här är tätpackad virkeslast som absolut inte kan självantända. Men vi vill gå ombord först och bilda oss en uppfattning innan vi kan göra några uttalanden, säger Claes Hansson.

Även polisen i Göteborg avvaktar.

– Vi följer läget och väntar på att påbörja en utredning, höra vittnen och inleda en teknisk undersökning av fartyget, säger Morten Gunneng, vakthavande befäl vid polisen i region väst.

När fartyget väl är i hamn inleder även Statens haverikommission en utredning av fartygsbranden.

Vid en inspektion i Storbritannien för en och en halv månad sedan fick Almirante Storni kritik för olika brister. Enligt SVT gällde tre av tio kritiserade punkter brister rörande brandsäkerheten.

LÄS MER:Stora säkerhetsbrister på Almirante Storni

LÄS MER:Seniora fartygsinspektören om branden på Almirante Storni

ANNONS