Hundratals resenärer har varit fast på flygplatser i Sverige och Spanien sedan ett dygn.
Hundratals resenärer har varit fast på flygplatser i Sverige och Spanien sedan ett dygn.

100-tals resenärer fast – flygbolag ber om ursäkt

Hundratals svenska semesterresenärer med flygbolaget Primera Air blev strandade i Alicante, Barcelona och på Arlanda flygplats, vissa upp till ett och ett halvt dygn. Flygbolaget Primera Air skyller på tekniska problem.

ANNONS
|

På Arlanda fanns tidig måndagskväll 540 personer som väntat länge på att få komma iväg, enligt Swedavia. Två plan till Alicante kom iväg mellan 21 och 22 på kvällen, det ena av dem försenat sedan morgonen. Resenärer till Barcelona kunde lyfta vid 19-tiden, över ett dygn försenade. För resenärer till Malaga, som skulle ha lyft 06.25 på måndagsmorgonen, blev det också en lång väntan på Arlanda.

- Cirka 180 personer är kvar på Arlanda, Malagaresenärer vars plan ska gå 03.50, säger Anders Porelius, presschef på Swedavia, till TT vid 22-tiden.

ANNONS

Många av resenärerna försökte kontakta flygbolaget Primera Air för att få information, utan att komma fram.

- Vi har en väldigt komplicerad teknisk situation och har jobbat länge med att försöka lösa det här. Vi har försökt hyra in ett plan men det har inte funnits något ledigt, säger Ásgeir Vilhjálmsson operativ chef på Primera Air, till SVT Nyheter på kvällen.

Han ber också alla kunder om ursäkt för "alla besvär som har orsakats".

Extra personal på plats

Det är flygbolaget som är ansvarigt gentemot resenärerna, men Swedavia servar dem som inte kommer iväg genom att hålla restauranger öppna och ha extra personal till hands för att informera om var man kan få hjälp med praktiska saker som till exempel att ladda mobiltelefoner.

- Det är självklart att har man sett fram emot att få resa så är det frustrerande att få vänta så länge, säger Anders Porelius.

ANNONS

Också i Barcelona och Alicante satt resenärer och väntade på att få komma hem till Sverige, vissa av dem i upp till ett och ett halvt dygn. På Primera Air hoppades man få hem dem under kvällen, enligt SVT Nyheter.

Kan bli följdförseningar

Solresor som hör till samma koncern som Primera Air har ett 20-tal resenärer som är inbokade med flygbolaget, och har kontakt med dessa. De flesta har dock bokat direkt med Primera Air, säger Torbjörn Lehmann, kommersiell chef vid Solresor.

Under helgen var flera plan försenade till följd av tekniska fel, och måndagens förseningar var en följd av dessa.

- Sedan hoppas vi att efter i natt är Primera Air tillbaka på sin ordinarie tidtabell. Men det kan bli följdförseningar också, säger Lehmann.

TT
ANNONS