Bokningsläget ser bra ut inför sommaren, säger Lena Kempe, vd för Daftö Resort.
Bokningsläget ser bra ut inför sommaren, säger Lena Kempe, vd för Daftö Resort. Bild: Lisa Thanner

Tror på en bra sommar för Daftö Resort

Svensk campingnäring räknar med en rekordstark sommar. Den svaga kronan gör att såväl utländska turister som svenska semesterfirare väntas vallfärda till landets campingplatser, skriver TT.
– Vi tror att det kommer att bli en jättebra sommar, som boknings­läget ser ut nu, säger Lena Kempe, vd på Daftö Resort, till TT.

ANNONS
LocationStrömstad|
|

2022 var ett rekordår för campingnäringen. Och inför sommaren ser bokningsläget ännu bättre ut. I mars var efterfrågan på campingstugor 17 procent högre i jämförelse med samma period året innan, enligt branschsajten Turismnytt. Det skriver TT.

Lena Kempe, vd på Daftö Resort söder om Strömstad, uppger i en intervju med TT att läget inför säsongen ser lovande ut.

– Vi tror att det kommer att bli en jättebra sommar, som boknings­läget ser ut nu, säger hon.

Förra året bestod våra gäster till 49 procent av svenskar och 51 procent av norrmän

Daftö Resort ligger bara tre mil från norska gränsen. Besökarna från vårt västra grannland spelar en betydande roll för verksamheten. 2019 hade Daftö Resort 70 procent utländska gästnätter, vilket pandemin ändrade förutsättningarna för.

ANNONS

– Vi har gått starkare på den svenska marknaden, men även fått tillbaka den norska nu. Förra året bestod våra gäster till 49 procent av svenskar och 51 procent av norrmän, säger Lena Kempe till TT.

Johan Söör, som i sin roll som vd på First Camp driver Skandinaviens största campingkoncern – med ett femtiotal destinationer och drygt 3 000 stugor enbart i Sverige – berättar för TT att intresset från utländska besökare är rekordstort.

– Det är främst tyskar, men även norrmän, nederländare, belgare och schweizare.

Han pekar på den svaga kronan som huvudförklaringen till den höga efterfrågan.

– Sedan har vi även sett att utländska turister som annars åker till Medelhavet tycker att det är för varmt där. Då söker de sig hit i stället där det är mer ”lagom” varmt på sommaren, säger han till TT.

Historiskt sett brukar ­camping gå extra starkt i ­ekonomiskt svåra tider

Johan Söör bedömer att det ekonomiskt ansträngda läget i stor utsträckning påverkar folks val av semesterort.

– Kostnadsfaktorerna är väldigt viktiga. Men vi har även under flera år sett ett stadigt ökande intresse för att semestra i Sverige och inte åka utomlands, vilket ju är kopplat till hela hållbarhetsfrågan. Den trenden såg vi redan innan pandemin, och den har bara förstärkts sedan dess.

ANNONS

– Historiskt sett brukar ­camping gå extra starkt i ­ekonomiskt svåra tider, säger Johan Söör.

Lena Kempe på Daftö Resort instämmer med Johan Söör i TT-intervjun, att kronans nedgång påverkar gästernas ageranden.

– I det här läget kan vara positivt för oss som driver “hemester”-verksamheter, eftersom det blir dyrare att resa utomlands – och billigare för våra utländska målgrupper att komma hit. I den bemärkelsen är det gynnsamt för oss, säger hon till TT.

En utmaning är förstås att hitta säsongspersonal och hinna utbilda alla

Johan Söör på First Camp lyfter fram kompetensförsörjningen som en stor utmaning för besöksnäringen – att säkerställa att verksamheten har tillgång till medarbetare med rätt kompetens på kort och lång sikt.

– Det var en stor utmaning förra sommaren när hela branschen tog fart igen ordentligt efter pandemin, säger Johan Söör till TT och tillägger:

– Det är bättre i år men, det kan fortfarande vara svårt för oss att bemanna specifika destinationer till vissa yrken.

Lena Kempe fyller i:

– Vi är 27 året-runt-anställda, och blir 220 över säsongen. En utmaning är förstås att hitta säsongspersonal och hinna utbilda alla. Hittills har vi många fler som sökt sig hit än förra året, säger hon till TT.

ANNONS