Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

”Vi vill se sådana här färjor i varje svensk hamn”

Orden kommer från Pia Berglund, som sedan årsskiftet är nationell samordnare för inrikes sjöfart på Trafikverket. Hon var en av flera som under fredagen höll tal under Strömstads dopceremoni av Color Lines Hybrid.

Hybridfärjan signalerar med några höga tjut när den når hamnen i Strömstad. Dopceremonin till ära har en scen byggts upp på Lokstallets parkering och en orkester spelar för en skara människor som samlats.

Strax efter att färjan lagt till kommer särskilt inbjudna gäster i långa rader som deltagit i dopet i Sandefjord och där Norges statsminister Erna Solberg (Höyre) utsetts till gudmor.

Kostymklädda människor i marinblått och svart, samt en och annan kvinna med folkdräkt, kommer i långa och breda led. Bland andra Strömstads kommunstyrelseordförande Kent Hansson (S), kommunfullmäktiges ordförande Ronnie Brorsson (S) samt kommundirektör Mats Brocker. När alla är samlade inleds Strömstads dopceremoni av Color Lines vd, Trond Kleivdal.

– Detta är historiskt, säger han högtidigt och välkomnar alla.

Han berättar om företagets förhoppningar att så småningom ha landström för hybridfärjan i Strömstads hamn. Han nämner den intensiva processen som pågått fram tills nu, och tackar sedan Strömstads kommun för att de investerat i en modern hamn.

– Vi är långsiktiga och miljöfokuserade, säger han stolt.

LÄS MER: Bakom kulisserna på hybridfärjan - så gick jungfrufärden

Kent Hansson känner stor ära över att ha fått delta i dopet och gratulerar Norge och Sverige till denna stora dag.

– Det här är en dag vi har väntat på med spänning, att nu få se detta majestätiska fartyg på nära håll. Det är en mäktig känsla, säger han.

Han fortsätter:

– Det här är en stor dag, inte bara för att det markerar ett genombrott för sjöfartens miljö- och klimatanpassning, utan också för att det ytterligare stärker de svensk-norska banden.

Han berättar att det beräknas bli en och en halv miljoner resenärer totalt i år. Han lyfter fram alla de arbetstillfällen som genereras av rederiet, men också inom hotell- och restaurang, handel med mera i Strömstad och i regionen.

Kent Hansson riktar stor tacksamhet till Color Line för att de varit behjälpliga hela vägen under arbetet med nya färjeläget.

– De har på ett förtjänstfullt sätt bidragit i allt från projektering till slutförande av den nya färjeanläggningen. Jag vill rikta ett stort och innerligt tack till Color Line för det goda samarbetet och önskar er stort lycka till med nya Color Hybrid.

Louise Robertsson från Svinesundskommittén lyfter i sitt tal betydelsen som hybridfärjan kommer att ha för regionen.

– Med sitt hållbarhetstänk och framtidsperspektiv är Color Line en inspirationskälla som kan fylla på arbetet för en mer hållbar region, säger hon.

Sist ut att hålla tal är Pia Berglund, nationell samordnare för inrikes sjöfart på Trafikverket.

– Det hade regnat här på förmiddagen och när Color Hybrid seglade in här så sken solen upp och det får man ta som ett tecken i tiden för vad den här färjan innebär, säger hon efter att hon välkomnat alla norska gäster till Sverige.

Hon berättar att hon initierat arbetet av den största satsningen någonsin på sjöfartsforskning, för att lösa klimatutmaningarna.

– Där kan Color Hybrid vara ett lysande exempel. Jag vet att hon är byggd på ett norskt varv och det är mycket norsk utrustning. Det ska vi titta på, hur vi kan vi kopiera upp det, för vi vill ju se sådana här färjor. I varenda hamn såklart.

Hon tillägger:

– Sverige har ju stuckit ut hakan och sagt att vi ska bli världens första fossilfria välfärdsland, säger hon och förklarar att det därför är angeläget att färjan ska kunna ladda batterierna i Strömstad.

Sista ordet avlöstes därefter av ett färgsprakande fyrverkeri i norska och svenska flaggans färger.