Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Marlene Midtvedt, verksamhetschef på Capio i Strömstad. Bild: Thobias Nilsson
Marlene Midtvedt, verksamhetschef på Capio i Strömstad. Bild: Thobias Nilsson

Patienter upprörda efter falskt brandlarm

Ett falskt brandlarm utbröt på Capio vårdcentral på Oslovägen i onsdags. Flera patienter har upprörts av händelsen som ska ha upplevts som kaotisk.

Det var ett planerat falskalarm som utbröt på Capio vårdcentral på Oslovägen i Strömstad. En patient beskriver situationen som att: "Patienter och personal vandrade runt som yra höns", innan elfirman stängde av larmet. En miss i kommunikationen gjorde att personalen inte heller var underrättade om att larmet skulle bryta ut.

Marlene Midtvedt är verksamhetschef på Capio vårdcentral var inte själv på plats och beklagar händelsen till de patienter och besökare som hon förstått har blivit upprörda.

– De som har berörts av händelsen får gärna ringa och ta kontakt med mig så kan jag förklara vad som hände, säger Marlene Midtvedt, verksamhetschef på Capio vårdcentral på Oslovägen.

Efter att ha pratat med anställda ska allt ha gått enligt regelboken med tydliga rutiner, berättar hon. Bland annat ska det ha varit en början till en uppsamling utanför receptionen vid brandlådan, men knappt det – eftersom elfirman stängde av larmet innan de första åtgärderna i rutinen därefter hann genomföras.

– Vi har stenkoll på våra rutiner, fastslår Marlene Midtvedt.

Hon nämner bland annat att den första personalen på plats vid brandlådan tar ur den första lappen och en väst och blir brandansvarig. Den som tar lapp nummer två ur lådan får ansvaret att leda patienterna ut från byggnaden efter uppsamlingen. Personalen har också en brandutbildning.