Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Strömstad har på många sätt åkt på en räkmacka under en längre tid, menar ägaren till Lagunen Pelle Olausson.  Bild: Arvid Brandström
Strömstad har på många sätt åkt på en räkmacka under en längre tid, menar ägaren till Lagunen Pelle Olausson. Bild: Arvid Brandström

Pandemin har lett till nya insikter: ”Var äckligt naiv”

Strömstad har på många sätt åkt på en räkmacka under en längre tid, menar turismföretagarna Pelle Olausson och Lena Kempe. Men när gränsen stängde tvingades de kämpa för överlevnad.

– Ärligt talat så trodde jag att det skulle bli enklare att få hit svenskarna, jag var äckligt naiv. Vi var helt fel ute där, Strömstad finns inte på Sverigekartan, säger Pelle Olausson, ägare till Lagunen.

En snöig tisdag i januari känns en sommar med en livlig gästhamn med båtar och turister långt borta. Men Pelle Olausson och Lena Kempe, vd för Daftö Resort, har valt att se positivt framåt och reflekterar över de lärdomar man fått under året och hur man ska rikta om marknadsföringen för att locka hit den svenska marknaden. Året 2020 gick ändå okej; Lagunen slapp säga upp personal – men Daftö tvingades gå från 35 till 20 året runt-anställda.

– Det var ju ett speciellt år utifrån många olika perspektiv. Vilket erbjudande man som boendeanläggning kan ge ställdes på sin spets, säger Lena Kempe.

Båda ägarna berättar hur man ändrade kommunikationen utåt helt.

– Vi har såklart alltid försökt nå Sverige till viss del men nu ställde vi om helt, säger Pelle Olausson.

Han menar att han var naiv, och att det inte var så lätt att locka hit svenskarna.

Vad beror det på?

– Vi är omringade av Norge och den norska gränsen, rent geografiskt. Det blir lite av en återvändsgränd för svensken. En otacksam placering, säger Pelle Olausson.

– Ja, det kan nog upplevas som långt bort. Man går ju på olika faktorer när man väljer semestermål, det finns en kännedom om till exempel Daftö, Koster och Lagunen men man har inte marknadsfört Strömstad som en destination, säger Lena Kempe och fortsätter.

– Man är ju beredd att åka långt för det man känner igen. Vimmerby ju ligger långt ut i skogen.

Pelle Olausson och Lena Kempe, Lagunen camping och Daftö. Bild: Arvid Brandström
Pelle Olausson och Lena Kempe, Lagunen camping och Daftö. Bild: Arvid Brandström

Vi har koll på varenda krona och har en reserv

Svenskarna kom i sommar, men senare än förväntat och inte lika många som de hoppades på.

– Vi dubblade våra svenska gäster, och vi märkte att produkten passade väldigt bra. De svenska gästerna var aktiva och ville lägga in så många upplevelser som möjligt, både på Daftö och runt om i Strömstad. Vilket är ett kvitto på att det vi erbjuder av aktiviteter och naturupplevelser i Strömstad är värt den extra restiden hit, säger Lena Kempe.

Pelle Olausson menar att året blir en viktig lärdom för Strömstad att saker inte kommer lätt.

– Vi har surfat på en våg som vi inte har funderat så mycket på vart den leder oss. Den insikten man fått nu är bra tror jag, säger han.

De går in i 2021 trygga, under de omständigheter som råder.

– Vi har koll på varenda krona och har en reserv. Vi har sänkt ribban och går ju på sparlåga, och med en kalkyl på låga tal så kan man känna sig trygg, säger Pelle Olausson.

– Ja, samma här. Vi har räknat med en stängd gräns hela 2021, men hoppas på annat. Men vi har estimerat med gränsen stängd, det är för att säkerställa att vi kommer överleva. Vi har återinvesterat det kapital som vi genererat genom åren, säger Lena Kempe.

In med räktrålen i hamnen och låt folk handla räkor där

Insikten som landat hos både Pelle Olausson och Lena Kempe är att det är viktigt att utnyttja Strömstads alla resurser, och satsa på en Sverigemarknad. Även när gränsen öppnar igen och norrmännen kommer tillbaka så kommer det vara värt den extra ansträngningen att locka svenskar till deras campingar, och till Strömstad. Att förlänga säsongen är också en prioritet.

– Min vision är att det ska vara fullbelagt här i veckorna från mars till midsommar, säger Pelle Olausson.

Han berättar att året 2020 har påskyndat den förändringsprocess som varit i startgroparna i flera år – mot friluftssegmentet som en del i att locka hit turister från hela Europa och sätta Strömstad på kartan som en destination. En cykelpark finns på Lagunen, som han vill ska växa och generera fler utomhusaktiviteter.

– Friluftssegmentet är bra för svenskarna. Vi måste skapa reseanledningar hela året till nationalparken som jag tycker står outnyttjad större delen av året. Satsa på evenemang – som stora segeltävlingar och varför inte lägga Strömstadsmilen på våren eller hösten - då blir det också en uppsida för stadens restauranger och butiker. Det lägger också till kvalitet i varumärket. Allt handlar om att vi ska göra Strömstad till en bredare destination, säger Pelle Olausson.

"Det var ju ett speciellt år utifrån många olika perspektiv. Vilket erbjudande man som boendeanläggning kan ge ställdes på sin spets” säger Lena Kempe. Bild: Arvid Brandström
"Det var ju ett speciellt år utifrån många olika perspektiv. Vilket erbjudande man som boendeanläggning kan ge ställdes på sin spets” säger Lena Kempe. Bild: Arvid Brandström

Lena Kempe håller med, och menar att det är en affärsmässig fördel att stå på fler ben och få hit svenskarna, och rikta om fokus till destinationen Strömstad.

– Använd havet! In med räktrålen i hamnen och låt folk handla räkor där. Gör torget till en levande handelsplats. Vi behöver bli mer modiga och proaktiva i vårt arbete som kommun. Sommarprodukten är den största kassakon, och kommer förbli det, men vi kan utnyttja staden och allt den har att erbjuda mer, säger Lena Kempe.

– Vi har alla förutsättningar för att ta steget. Vi får hjälpa varandra i stan att kommunicera vad som finns här, säger Pelle Olausson.

– Vi har surfat på en våg som vi inte har funderat så mycket på vart den leder oss. Den insikten man fått nu är bra tror jag, säger Pelle Olausson.