Det är Sandefjord Blad som rapporterar om den nya eldrivna färjan, efter att ha fått gå ombord på båten på varvet vid Ulsteinvik. Vid besöket var det cirka 700 arbetare på plats som jobbade med att färdigställa färjan.
-Detta blir världens största plu in-hybridskepp, något som har gett uppmärksamhet över hela världen, säger Color Lines koncernchef Helge Otto Mathisen till Sandefjord Blad.
LÄS MER:Världens största hybridfartyg – snart i Strömstad
Färjan kommer att ha plats för 2 000 passagerare och 500 bilar, 2 000 kvadratmeter shoppingyta, dansgolv, en rad restauranger och kasino.
I akterdelen kommer det att finnas ett glasgolv där passagerarna kan se rakt ner i havet.
Eldriften kommer att göra att skeppet kan gå närmast ljudlöst ut från Sandefjord. Däremot finns det, som Strömstads Tidning tidigare berättat, inga möjligheter till laddning i Strömstads hamn i nuläget.
LÄS MER:Nu ansöker kommunen om pengar till färjeladdning
Färjans batteri har en kraft på 5 MWh, vilket gör att skeppet kan köra i en timme i max 12 knop. Batteriet väger cirka 65 ton och ska kunna laddas upp på en timme, skriver Sandeford Blad.
-Skeppet kommer att kunna gå ut från kajen och ut ur Sandefjordsfjorden både ljudlöst och utan utsläpp, säger Helge Otto Mathisen till den norska tidningen.
Han tillägger:
-Detta blir ett nytt kapitel i Color Lines historia, och vi sätter nu en global miljöstandard för nya skepp.
Color Hybrid
Max antal passagerare: 2 000
Max antal bilar: 500
Besättning: 100 personer
Mått: Längd 160 meter, bredd 27 meter
Batteri: Cirka 5 MWh, vilket ger möjlighet till 60 minuters manövrering i en hastighet upp till 12 knop.
Byggstart: Juli 2017
Planeras vara färdig: Juli 2019
Bokningsstart: 29 maj 2019
Jungfrutur från Sandefjord: 26 juli 2019