Hektisk sommar för Sjöräddningssällskapet i Strömstad

Årets julimånad blev lite mer dramatisk för Sjöräddningssällskapet i Strömstad än juli 2018. Antalet utryckningar ökade med 15 procent till 117 sjöräddningsoperationer.

ANNONS
LocationStrömstad||

– Ser man från årets början har vi dock hittills haft något färre uppdrag än samma tid i fjol, säger Christoffer Andersson.

Han är ställföreträdande stationschef för Sjöräddningsstationen i Strömstad och vill inte svartmåla båtsäsongen 2019 så här långt, utan menar att den flutit på ungefär som vanligt.

– Vi har haft sämre väder än den extrema sommaren vi hade i fjol, men vad den ökningen av utryckningar vi haft i juli beror på kan vi inte riktigt säga något om.

Sjöräddningsstationen i Strömstad brukar i genomsnitt ha omkring 300 uppdrag per år. Staben av sjöräddare som ju jobbar helt ideellt brukar inte vara svår att få ihop. Men Christoffer Andersson döljer inte att det numera finns vissa bekymmer med nyrekryteringen av sjöräddare.

ANNONS

– Strömstad är ju en förhållandevis liten stad, och de som står på listan som sjöräddare måste kunna hitta fram till båten och vara på väg ut till en förmodad händelse inom 15 minuter efter det att vi fått larmet från sjöräddningscentralen i Göteborg. Det begränsar så klart rekryteringsbasen, säger han.

Statistiken visar inte desto mindre att genomsnittet för sjöräddarnas utryckningar i Strömstad är 11 minuter.

Alla som jobbar med sjöräddning gör detta helt utan ersättning.

Dick Schef, som varit med så länge att hans namn nästan blivit synonymt med Sjöräddningsstationen i Strömstad, berättar att kravet är att man som sjöräddare är tillgänglig minst femtio timmar per månad och att man kan vara med på de regelbundna övningar som man håller organisationen i form med.

– Vi har numera tillgång till en 12-metersbåt med två motorer och en 8-metersbåt med en maskin, samt ett miljöräddningssläp med 200 meter oljeläns som gör att vi kan vara först på plats också vid miljöskadliga utsläpp i väntan på större resurser från kustbevakningen.

– I sammanhanget kan nämnas att vi har ett mycket gott samarbete med kustbevakningen i Strömstad.

– Släpet har vi fått av marinen och är en ganska bra förstärkning av vår beredskap. Båda våra båtar gör 34 knop och en av dem är utrustad som en ambulans, vilket vi ofta har nytta av när det gäller sjukdomsfall, berättar Dick Schef.

ANNONS

Han lyfter gärna fram att Sjöräddningen i Strömstad vid behov bistår norska redningssällskapets station i Skjærhalden med sjuktransporter från Hvaleröarna in till fast mark i Norge.

– Vid sådana utryckningar har vi med oss ambulanspersonal från Strömstad. I norsk hamn möter sedan norsk ambulans möter oss. Vi har nog 20-25 sådana tillsammans med norrmännen varje år.

Söderut från Strömstad täcker man havet ner till räddningsstationen i Fjällbacka.

På fredagseftermiddagen (23/8) samövade sjöräddningssällskapet i Strömstad med Sjöfartsverkets helikopter som är baserad på Säve flygplats.

Övningen gick ut på att träna vinschning av människor (personal i det här fallet) från en drivande båt och senare även från en båt färdades i hög hastighet.

– Övningen gick bra, mycket tack vare att vi övar just de här momenten med helikoptern ett par gånger varje månad då vi också övar sök efter personer i vattnet. Det gör vi både i dagsljus och på natten.

– Vi vet att också helikopterbesättningarna uppskattar de här övningarna. Skarpt läge av den här typen brukar uppträda 10 -20 gånger om man räknar med hela västkusten.

Sjöräddningssällskapet finansieras genom medlemskap, gåvor, donationer och testamenten. Gåvorna kommer både från privatpersoner och företag, berättar sällskapet på sin hemsida

ANNONS

Man tar inte emot några bidrag från staten och filosofin bakom detta är att man vill vara fristående "för att fortsatt kunna påverka staten att bli bättre på sjöräddning".

Sjöräddningssällskapet

72 sjöräddningsstationer i landet som drivs av frivilliga och gåvor.

De bemannas av 2400 frivilliga män och kvinnor

Ett trettiotal av dessa betjänar stationen i Strömstad

En sjöräddare måste kunna vara ombord och under utryckning inom 15 minuter från de att larmet gått.

För att vara sjöräddare måste man kunna lämna sitt arbete med kort varsel och jobbet bör ligga nära hamnen.

ANNONS