Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
LYCKLIGT REDERI. Fjord Line har vunnit tävlingen om avgången klockan sju på morgonen från Sandefjord från år 2020. Oslofjord byggs om för bättre avgasrening.

Fjord Line vann åtråvärd morgonavgång

Fjord Line har vunnit tävlingen om morgonavgången från Sandefjord. Kommunen hade satt upp vissa kriterier och förklarat att bäst miljöanpassade båt skulle ta hem turen klockan sju från och med januari 2020.

Både Fjord Line och Color Line ville ha morgonavgången och Sandefjords kommun beslöt att utlysa en tävling, snarare än ett vanligt upphandlingsförfarande. Målet har varit att stimulera till miljöåtgärder och minska de lokala utsläppen.

– Fjord Lines förslag var mer miljöriktigt. Det är främst utsläpp av avgaser som blir mindre, säger Sandefjords rådman – motsvarande en svensk kommunchef – Gisle Dahn,

Color Line gör också miljöinsatser, men Fjord Line satsar även på katalysatorrening och deras förslag blir därför bättre, förklarar han.

På Fjord Line stod glädjen högt i tak när resultatet tillkännagavs i fredags.

– Vi är väldigt glada och har varit det hela helgen, säger vd Rickard Ternblom.

Rederiet kommer att flytta färjan Oslofjord, som i dag trafikerar rutten Sandefjord-Strömstad, till morgonavgången och investerar inför detta i båtens avgasreningsteknik, bottenmålning, propellrar och motorstyrning. Allt detta ska samverka till lägre utsläpp i såväl vatten som luft.

På den avgång Oslofjord i dag trafikerar sätts ett nytt hybridskepp in. Huruvida det ska byggas ett nytt eller köpas in ett begagnat är ännu inte avgjort, men meningen är att det ska köras på batteri i hamnarna och laddas under gång till havs.

Även Color Line satsar på hybridtekniken och bygger ett helt nytt skepp för avgången klockan 10 från Sandefjord. Det ska också tas i bruk i januari 2020.

– Vi håller på med detaljplanläggningen nu. Det blir världens största hybridskepp, säger koncerndirektör Helge Otto Mathisen.

Den exakta prislappen kan han inte avslöja än, men bygget kommer att gå på runt en miljard kronor, förklarar han.

Även Color Lines hybrid kommer att använda ström huvudsakligen vid manövrerna i hamn. Det kommer använda den landströmsanläggning i hamnen som Sandefjords kommun har beslutat om. Något motsvarande beslut om landström i färjeläget i Strömstad finns ännu inte.

Tävlingen kom till efter den långvariga tvisten om tilldelningen av angöringstider, där till sist det europeiska konkurrenstillsynsorganet ESA var inblandat.

Rederiernas och Sandefjords kompromiss godkändes inte av ESA och efter det har tävlingen tillkommit som ett sätt att avgöra vilket rederi som ska få vilka tider.