Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Strömstads Tidning
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
FÄRRE LÅGPRISFLYG. I Norge kommer Ryanair att ställa in 50 % av den tidigare trafiken. På Landvetter i Göteborg halverar bolaget rutterna till England..

Färre lågprisflyg då Ryanair minskar sin trafik

Ökade avgifter på flygplatser i Skandinavien har fått Ryanair att minska sin trafik. All verksamhet på Rygge flygplats läggs ner den 29 oktober.

Norge införde en ny passageraravgift på 80 NOK per passagerare den 1 juni. Detta fick Ryanair att besluta sig för att lägga ner 50 % av flygtrafiken i Norge. Och för att lägga ner all trafik på Rygge flygplats. Silje N. Thoresen, presskontakt på Rygge flygplats, säger att Ryanair ansåg sig ha bättre alternativ.

– Sedan avgiften infördes vill Ryanair inte ha så många flyg i Norge. Vissa av flygningarna har flyttats till Torp och Gardermoen men generellt sätt så minskar Ryanairs trafik kraftigt, säger hon.

Ryanair står i nuläget för 90 procent av trafiken på Rygge flygplats och utan dem anser flygplatsens styrelse inte att det finns tillräckligt stor anledning att fortsätta bedriva verksamheten.

– Det är verkligen jättetråkigt, men utan Ryanair fungerar det inte, och den nya passageraravgiften är beslutad av regeringen, säger Silje N. Thoresen, presstalesman på Rygge flygplats.

Robin Kiely, kommunikationschef på Ryanair menar att detta kommer att medföra att Norge förlorar cirka 900 000 passagerare och 1000 arbetstillfällen vid flygplatsen. I och med den norska passageraravgiften kommer Ryanair att stänga ner 16 rutter i Norge. Från Rygge flygplats kommer åtta rutter att flyttas till Torp flygplats och Gardermoen flygplats.

– De resurser som vi inte flyttar vidare inom Norge kommer vi att placera på annat håll. Flygplan och personal från Rygge flygplats kommer att baseras i andra länder där Ryanair är etablerat, säger David O'Brien, kommunikativ chefsoperatör på Ryanair.

På Torp flygplats väntar alltså mer trafik än tidigare från Ryanair.

– Ryanair vill fortfarande flyga härifrån och rutter från Rygge kommer att flyttas hit. Ryanair har ingen flygbas här, vilket de har på Rygge flygplats, så det blir inte en lika stor kostnad, säger Torps presstalesman Gisle Skansen.

Robin Kiely säger att det som händer på Landvetter flygplats i Göteborg är av liknande karaktär. På grund av att flygplatsavgifterna ökade på Landvetter valde Ryanair att halvera trafiken från Göteborgs till London. Tidigare flög Ryanair 18 gånger i veckan och nu kommer trafiken att halveras till 9 flygningar i veckan.

– De ökade flygplansavgifterna gör Göteborg mindre attraktivt och vi hoppas att Swedavias ledning ska sänka avgifterna för att tillåta mer trafik igen, säger Robin Kiely.

Ryanair fortsätter att flyga som tidigare från Sveriges andra flygplatser och Robin Kiely säger att företaget är öppna för framtida diskussioner för förändring gällande Landvetter flygplats, om avgifterna kan sänkas.

– Vi är öppna men bara om flygplatsen kan sänka sina avgifter.

Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Landvetter, säger att det är beklagligt att Ryanair flyger mindre än tidigare.

– Det är tråkigt att de gör nerskärningar. Men samtidigt kommer det inte att påverka våra kunder så mycket, vi har andra bolag som flyger samma rutt till London, fast landar på en flygplats mer centralt i London.

Stängningen av Rygge flygplats innebär att norra Bohusläns resenärer nu hänvisas till att flyga från Torp, Gardermoen eller Landvetter. Detta innebär längre avstånd till närmaste flygplats jämfört med tidigare.