Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Färjeläget har kostat 16 miljoner mer än planerat

Kostnaderna för ombyggnaden av färjeläget, med anledning av den nya hybridfärjan, har ökat ordentligt.

I ett investeringsavtal har Strömstads kommun kommit överens med rederierna Color Line och Fjordline om att kommunen lånar pengar till en ombyggnad av färjeläget – pengar som sedan rederierna fortlöpande ska betala tillbaka under en 20-årsperiod.

Men Skanskas arbeten vid färjeläget har kostat mer än man budgeterade för 2018. Ärendet togs upp vid tekniska nämndens möte på måndagen. Bland annat har pålningen och de geotekniska förhållandena gjort att det blivit 16 miljoner dyrare.

– En del av de ökade kostnaderna har vi redan räknat med i budgeten, och fem miljoner tas tillbaka från en annan pott. Men det blir en utökning med sju miljoner som är oförutsedda kostnader. Men detta ska inte tas ur våra skattemedel, utan det går in i rederiernas avbetalningsplan, säger Ulf Gustafsson (S), tekniska nämndens ordförande.

Sju miljoner kronorna ska alltså ökas på i det som rederierna ska betala tillbaka till kommunen. Lånet ökar dock kommunens belåningsgrad ytterligare – och Strömstad är redan hårt belånat.

– Ja, det ökar ju vår belåning tyvärr, som redan är hög. Men det går ju inte att säga att nu avbryter vi det här för det börjar bli för dyrt, arbetet är ju i full gång. Och det här handlar ju om att rederierna får betala tillbaka mer till kommunen i det avtal vi har med dem, säger Bengt-Göran Bergstrand (M), ledamot i tekniska nämnden.

En enlig nämnd godkände begäran om ytterligare investeringsmedel. Ärendet går nu vidare till kommunstyrelsen.