Årets fotograf tog första bilderna i Strömstad

Klara Källström har mottagit det ärofyllda priset Scanpix stora fotopris. Strömstadstjejen utsågs till pristagare tillsammans med kollegan Thobias Fäldt. Den officiella vinnarbilden ingår i duons projekt Wikiland.

ANNONS
|

Fotografering har alltid varit en viktig del av Klara Källströms vardag. Med tanke på uppväxten i Strömstad har en hel del av hennes bilder motiv från västkusten. Klara utbildade sig på fotohögskolan i Göteborg för att därefter ta steget till Stockholm år 2009.

– Nu arbetar jag heltid som fotograf, delvis konstnärligt med fotografi och på frilansbasis. Jag samarbetar mycket med Thobias Fäldt och då arbetar vi under namnet KK + TF, berättar Klara.

Det var tillsammans med kollegan Thobias Fäldt som Klara vann förstapris i Scanpix stora fototävling. Priset som firade tio år delades ut på fotografiska i Stockholm. Priset hette tidigare Pressens bilds stora fotopris men bytte för några år sedan namn till Scanpix stora fotopris.

ANNONS

– Vi fick en prissumma på 100 000 kronor. Det var fantastiskt roligt. Tyvärr kunde varken Thobias eller jag medverka under utdelningen men vi är verkligen jätteglada och tacksamma, säger Klara.

Projektet som Klara och Thobias har vunnit pris med går under namnet Wikiland och är en skildring av Wikileaks grundare Julian Assange och rättegången mot honom. Bilden som utsetts till officiell vinnarbild skildrar en rykande buske och ingår i KK + TF:s projekt Wikiland.

– Jag är väldigt intresserad av att dokumentera på många olika sätt. Jobba med egna projekt från scratch till färdig utställning trivs jag med, säger Klara som nu är aktuell med en utställning på Nextart Gallery i Göteborg.

Projektet som visas i Göteborg går under namnet Russian Bang: Bombing of Stockholm 1944 och skildrar vad som egentligen hände natten mellan 22 och 23 februari 1944. Natten då ryska flygplan drog över Sverige och släppte bomber över huvudstaden.

Med serien Wikiland vill Thobias Fäldt och Klara Källström undersöka de förväntningar och begränsningar dokumentärfotografiet ställs inför när stora mediala händelser skildras. Fotograferna har valt att undersöka mediauppståndelsen vid rättegången mot Wikileaks grundare Julian Assange och miljön kring de platser där han har suttit i husarrest.

Istället för en dokumentation av personen Assange har de skapat ett porträtt av mediafenomenet. Genom att låna estetik och tillvägagångssätt från konst- och kriminalfotografi skildrar de på ett kritiskt, analytiskt men även humoristiskt vis hur vi som betraktare rör oss kring händelsen. En händelse som i högsta grad fokuserar på Sverige trots att den utspelar sig på en global, medialiserad arena. Projektet innehåller en lekfullhet och ett allvar som ställer fler frågor än det ger svar.

ANNONS