Under våren och sommaren 2019 har Trafikverket identifierat järnvägskorsningar som har förhöjd olycksrisk.
En av dem är plattformsövergången med gångfålla i Skee. Den kommer att få ett ökat skydd med helbommar, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande. Åtgärden kommer att genomföras år 2022.
På den statliga järnvägen finns 6 500 plankorsningar, varav 3 500 är obevakade utan ljud- och ljussignaler och bommar.
Alla dessa kan inte byggas bort inom överskådlig tid, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande. Därför har myndigheten inlett en mer systematisk satsning på att öka säkerheten i de plankorsningar som har förhöjd olycksrisk.
Utöver att genomföra åtgärder på enskilda plankorsningar över hela landet förbättrar Trafikverket säkerheten i samband med att man rustar upp hela järnvägsstråk.
I samarbete med markägare och kommuner arbetar då Trafikverket för att plankorsningar stängs eller att trafiken kan ledas om till säkrare plankorsningar.
Ett av de stråken är norra Bohusbanan mellan Uddevalla och Strömstad. Myndigheten planerar det arbetet till år 2026.