Enligt Halden Arbeiderblad är det fjärde gången på tio månader som ägarna själva har satt en tidsfrist för att säkra avtal med tänkbara flygbolag. De hänvisar till en intervju med Moss Avis, där Espen Ettre säger att det är hektiska tider just nu.
– Det är mycket som händer just nu. Många e-postmeddelanden och telefonsamtal, så det är hektiskt, säger Espen Ettre till Moss Avis.
Tidigare i år berättade han att han lagt om taktiken för att återöppna flygplatsen. I stället för att få plats på ett stort flygbolag som kan flyga många avgångar gick man istället över till att satsa på ett tvåsiffrigt antal flygbolag i hopp om att få fyra, fem bolag att flyga färre avgångar.
Men det är många element som måste till, uppgav Ettre i slutet av juni.
– Som att få nog med passagerare och hur mycket flygbolagen ska betala. Det finns frågor knutet till vad som sker med avgiftsnivån i Norge framöver. Det kan bli ökade avgifter på all flygtrafik. Vi har sagt att hälften av intäkterna på flygplatsen ska komma från taxfree-försäljning. När det pratas om att Vinmonopolet ska överta den försäljningen skapar det osäkerhet. När vi ska lägga tiotals miljoner på att kunna öppna flygplatsen för trafik i 2020 är allt det här faktorer som vi måste se över och värdera, sa Ettre till Moss Avis i juni.
Läs mer om Moss Lufthavn på Halden Arbeiderblad.