Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Det är en fantastisk ö att besöka men man måste få rätt information om vad som gäller i förhållande till trafiken" säger Helene Andersson Novela, styrelsemedlem i vägföreningen Kosters Ga 1. (Arkivbild) Bild: Marita Adamsson

Sommartrafiken på Koster: "Otroligt kaotiskt"

Det höga semestertrycket på Sydkoster varje sommar medför inte bara lång kö in på Ica, även trafiken påverkas. – Det blir otroligt kaotiskt emellanåt, säger Helene Andersson Novela från Kosters vägförening.

– Många har bilden av att det är en lugn, glad sommarö. Det är det också men den glädjen kan fort bytas ut mot något annat om vi inte är försiktiga.

Det säger Helene Andersson Novela som bor på ön och är en av styrelsemedlemmarna i vägföreningen Kosters Ga 1 som har ansvar för huvudvägarna på Sydkoster. Höga hastigheter, barn som cyklar utan hjälm och människor som skjutsar varandra på flakmopeder är bara några av problemen hon har observerat på ön. Ofta finns en uppfattning om att Sydkoster är bilfri, vilket inte är fallet.

– Det är ju ganska intensiv trafik på sommaren med väldigt många som cyklar, åker moped och så stora traktorer och lastbilar. Allt i en himla röra på relativt små vägar, det gör ju att det blir otroligt kaotiskt emellanåt, säger Helene Andersson Novela.

Utöver den ansenliga mängden fordon som rör sig över ön är det inte alltid helt oproblematiskt med gångtrafikanter, berättar hon. Många håller till höger, vana vid att promenera i stadsmiljö, omedvetna om att det är vänster sida som gäller på landsvägar. Det leder till ofta till att det går människor på båda sidor av vägen och att de till höger inte alltid har koll på när det kommer fordon bakom dem.

Vägföreningens största uppgift är att sköta om vägarna samt att upprätthålla trafiksäkerheten på Koster. För komma till rätta med en del av de problem som finns har vägföreningen beslutat att en hastighetsbegränsning på 30 km/h råder enligt den lokala trafikstadgan samt att de fordon som körs på ön måste ha tillstånd. Att polisen inte har möjlighet att befinna sig på Koster dagligen gör inte saker lättare, säger Helene Andersson Novela, men menar ändå att just den fronten har utvecklats till det bättre.

– Från och till har vi tyckt vi inte har fått tillräcklig support från polisen, men det har förbättrats. De har varit ute och pratat med oss och försöker se vad som kan göras. Men de finns ju inte här hela tiden och det förstår vi ju, de har mycket att göra.

Helene Andersson Novela berättar om ett tillfälle tidigare under sommaren när polisens frånvaro blev extra tydlig. Det var då två unga, berusade män som krockade en hyrbil i ett tiotal brevlådor vilket bland annat resulterade i en krossad vindruta. Som tur var fanns det modiga grannar i området som kom till platsen men för den som framförde fordonet blev ingen rättslig påföljd eftersom polis inte fanns på plats för att mäta halten av alkohol i blodet och ta saken vidare.

– Det var ren tur att det inte stod någon människa just där men det hade kunnat bli en allvarlig situation. Frågan är också vad de hade gjort om ingen hade vågat konfrontera och beslagtagit nycklarna, säger Helene Andersson Novela och berättar att hon blev både upprörd och arg av denna händelse.

Till bofasta och besökande på Sydkoster vill hon vädja om att aldrig framföra fordon under inflytande av alkohol samt att försöka hjälpas åt för att förebygga och förhindra att sådant förekommer. Hon betonar att "fyllekörning" är det absolut allvarligaste trafikproblemet. Hon påminner även om att inte vandra i klungor, cykla i bredd eller lära sina småbarn att cykla på de stora huvudvägarna. Slutligen ber hon sommargästerna att iaktta försiktighet och visa hänsyn i trafiken, och hon uppmanar alla att ta del av information kring vad som gäller i trafiken.

– Man måste vara villig att anpassa sitt eget beteende därefter och ta ansvar. Det är en fantastisk ö men vi måste vara rädda om varandra.