- Den starka trenden håller i sig, säger Henrik Henriksson när TT i Almedalen får en pratstund med lastbilschefen.
Och till skillnad från många andra storbolag, ofta börsnoterade, kan han prata friare om efterfrågeläget ända fram till dags dato.
Tar andelar
Europamarknaden är stark, i Ryssland syns en återhämtning och i Brasilien har det vänt från bottennivåer. Grunden till den goda efterfrågan är låga finansieringskostnader för kunderna, relativt låga bränslepriser och ett stort utbytesbehov, enligt Henriksson.
Även efterfrågan på service växer, men ungefär 8–10 procent per år.
- 2017 blir ett starkt år, både lönsamhetsmässigt och volymmässigt, säger han.
När kostnaderna efter tunga investeringar är på väg ner till mer normala nivåer talar det för ännu bättre vinster framöver.
- Och vi tar marknadsandelar på viktiga marknader, säger Henriksson.
Effekt av brexit
Ganska ljusa utsikter helt enkelt. Och det borgar för en stark rapportsäsong när de stora börsjättarna, exempelvis konkurrenten Volvo AB, om några veckor ska lägga fram sina siffror – något som i sin tur lär påverka aktiebörsen.
Men den politiska oron ger en viss smolk i bägaren. Brexit, britternas utträde ur EU, börjar märkas.
- Vi märker en viss avmattning på lastbilar i Storbritannien, det syns på orderingången, säger Henriksson.
En annan konsekvens till följd av den svenska starka konjunkturen – det blir svårare att hitta kompetent personal.
- I hyttfabriken i Oskarshamn till exempel tvingas vi nu varje gång vidga sökområdet geografiskt. Så visst märks det att Sverige går för högtryck, säger Scaniachefen.
Scania tillverkar lastbilar och bussar
Det VW-ägda bolaget har cirka 46000 anställda i 100 länder.
Henrik Henriksson började som vd för Scania 1 januari 2016.