Saab-skyltarna på bilfabriken i Trollhättan fick sitta kvar i flera år efter konkursen 2011. Nu tas åtalet om misstänkta ekobrott upp i hovrätten. Konkursförvaltarnas arbete kommer att pågå i flera år till. Arkivbild.
Saab-skyltarna på bilfabriken i Trollhättan fick sitta kvar i flera år efter konkursen 2011. Nu tas åtalet om misstänkta ekobrott upp i hovrätten. Konkursförvaltarnas arbete kommer att pågå i flera år till. Arkivbild.

Saab rullar vidare – nu i hovrätten

Sex år efter att Saab sattes i konkurs rullar biltillverkaren från Trollhättan fortfarande i rättssystemet. Åtalet om ekonomiska brott tas nu upp i hovrätten. Men själva konkursen blir inte slutförd förrän tidigast 2019.

ANNONS
|

Saab Automobile gick i konkurs några dagar före jul 2011. Det var slutet på en utdragen dödskamp med många försök till räddning.

Elbilsföretaget Nevs, som sedan köpte fabriken, använder inte varumärket Saab. Det ägs av försvarskoncernen i Linköping. Men Saab Automobile lever vidare som bilmärke på vägarna – och i de rättsliga efterspelen.

Sju personer, bland dem företagets siste vd Victor Muller och företrädaren Jan Åke Jonsson, åtalades i en härva med misstankar om ekonomiska brott.

Mera mot Muller

Alla friades i våras av Vänersborgs tingsrätt. Men Ekobrottsmyndigheten (EBM) överklagade två specifika delar. På fredagen startar hovrätten i Göteborg sin rättegång.

Victor Muller ska på nytt försvara sig mot åtalet om grovt svindleri. EBM:s åklagare har tagit fram fler exempel ur mediers rapportering, som man tycker visar att Muller gav en förskönad bild av Saabs ekonomi. Syftet anses främst ha varit att lugna oroliga underleverantörer.

ANNONS

Men först upp i hovrätten är två revisorer, som åtalats för grovt osant intygande i Saab Automobiles sista revisionsberättelse.

Lån blev tillskott

Enligt EBM gjordes ändringar i årsredovisningen efter dagen då revisionen daterats, vilket bland annat gjort konkursförvaltarnas arbete svårare. Det handlar bland annat om ett lån på 300 miljoner kronor som gjordes om till ett tillskott från aktieägarna.

En av revisorerna fick en disciplinär varning av revisorsnämnden. Den fastställdes i våras av kammarrätten. Revisorns advokat, Leif Gustafson, anser att dock att varningen gavs med bristande underlag.

- Det är inget nytt som hänt. Ett brev daterat långt tidigare berättar i förväg vad som ska hända. De omständigheterna fanns med när revisorerna gjorde sin bedömning, som var långt ifrån okritisk, säger Leif Gustafson.

Förvaltare till rätten

EBM har kallat en av konkursförvaltarna, Hans Bergqvist, som vittne till rättegången. Han vill inte uttala sig i förväg i det ämnet, men ger en lägesbeskrivning om konkursen.

- Vi kommer inte att vara klara före 2019, sannolikt senare, säger Hans Bergqvist.

ANNONS

Förvaltarna har krävt in mer än en halv miljard kronor till konkursboet från leverantörer som fick betalt av Saab nära konkursen. Man anser att de borde ha förstått att bilföretaget var på obestånd.

- Vi tror att borgenärerna kommer att få större utdelning än i vår senaste prognos, säger Hans Bergqvist.

TT
Fakta: Saab Automobile

Verkstadsföretaget Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) började tillverka bilar 1946.

1969–90 var biltillverkningen sammanslagen med lastbilsföretaget Scania.

1990 bildades Saab Automobile, med General Motors som ensam ägare från 1999.

2010 köptes Saab Automobile av nederländska Spyker.

2011 sattes företaget, med 3 400 anställda, i konkurs.

2012 köptes det mesta i konkursboet av Nevs (National Electric Vehicle Sweden), med syfte att bygga elbilar.

2014 beräknades de sammanlagda tillgångarna i konkursen vara 3,3 miljarder kronor. Alla fordringsägare med förmånsrätt bedömdes få fullt betalt.

I september 2015 kom de första åtalen om misstänkta ekonomiska brott inom Saab.

Rättegången i Vänersborgs tingsrätt inleddes i januari 2017. Alla sju åtalade friades helt.

Två delar överklagades till hovrätten, som nu inleder sin rättegång. Delen om grovt svindleri startar 12 december.

ANNONS