Så går det för Stampen

Stampen tjänar mer pengar – men annonsintäkterna fortsätter sjunka. Nu hoppas Strömstads Tidnings ägare på fler betalande läsare och nya digitala inkomster. – Vi har en rad satsningar i pipeline, säger Stampens vd och koncernchef Martin Alsander.

|

Stampen, som bland annat äger Strömstads Tidning och flera andra västsvenska tidningar, gör en rörelsevinst på 37 miljoner kronor för årets första sex månader, att jämföra med en förlust på 48 miljoner kronor under samma period förra året. Rensat för engångsposter, som vinster från sålda bolag, hamnar den operativa vinsten dock på tre miljoner kronor – vilket, utan fjolårets engångsposter, är ungefär i linje med samma resultat i fjol.

Intäkterna för perioden backar samtidigt till 1 267 miljoner kronor. Det är 14 procent mindre än under samma halvår i fjol – i den beräkningen ska dock tas med att mediekoncernen förra hösten sålde dotterbolagen OTW och Minesota. Om de sålda verksamheterna räknas bort från jämförelsesiffran, ligger intäktstappet i stället på runt fem procent. Utvecklingen beror till största del på att försäljningen av annonser i koncernens papperstidningar, print, fortsätter falla. Hittills i år har den minskat med 16 procent.

– Vi har samma utmaning som resten av mediebranschen – annonsintäkterna i papperstidningarna minskar och även om de digitala annonsintäkterna ökar räcker det inte för att kompensera tappet på printsidan, säger Martin Alsander.

Runt 80 procent av Stampen-titlarnas annonsintäkter kommer i dag från papperstidningarna, mot 20 procent från digitala annonser. Tidigare har strategin varit att, genom att nå så många digitala läsare som möjligt, också locka fler att annonsera på koncernens tidningssajter – och därmed täcka upp för de minskade print-intäkterna. Efter Stampens rekonstruktion förra våren, lades planen dock delvis om.

Martin Alsander hoppas nu att främst digitala prenumerationer ska hjälpa upp tidningarnas vacklande inkomster. I juni införde två av koncernens tidningar, Bohusläningen och Strömstads Tidning, därför en plus-tjänst som gör att man måste betala för att få läsa en stor del av de lokala artiklarna på deras sajter. Resultatet är hittills runt 1 000 nya, digitala prenumeranter. – Det har gått bättre än planerat. Flera andra tidningar, som Svenska Dagbladet, DN och Mittmedias titlar, har redan genomfört liknande betallösningar. Vi har därför fördelen att kunna se vad som fungerat och vilket innehåll som driver nya prenumerationer. Vi slipper göra om samma misstag som andra redan gjort, säger Martin Alsander.

Även TTELA kommer att införa plus-tjänst, redan denna vecka. Två nya journalister anställs från och med den 1 septemberför att kunna bjuda läsarna på mer lokal journalistik.

I slutet av året ska även GP följa i samma spår.

– För att kunna ta betalt för läsningen online måste innehållet vara bra, kanske bättre än det vi producerat tidigare. Vi satsar på att anställa fler journalister och även ta fram andra typer av innehåll. Vi har till exempel börjat livesända lokala fotbollsmatcher i de lägre divisionerna på en del av lokalsajterna, säger Martin Alsander.

Sedan han tillträdde som koncernchef 2014 har Stampen sålt flera dotterbolag, fått sina skulder nedskrivna genom en rekonstruktion, omförhandlat sina dyra banklån och fått flera nya ägare. Det senaste året har också flera nyckelpersoner i koncernen byts ut. Stampen Lokala Medier, som äger tidningstitlarna, har till exempel fått en ny vd i Johan Hansson samtidigt som GP bytt chefredaktör och onlinechef. Senast i slutet av juni såldes också Modern Women Media, som bland annat driver sajten familjeliv, till Peter Scheffer Group.

Är städningen av Stampen klar nu? – Det korta svaret är ja. Nu har vi tagit oss ut de finansiella problemen och kan fokusera på satsningar framåt i stället, säger Martin Alsander.